Budgetcoaching beschikbaar? Zo bereik je je medewerkers én overtuig je ze hulp aan te nemen

Wanneer je als organisatie budgetcoaching aanbiedt, hoop je dat de medewerkers die dit nodig hebben hier gebruik van maken. Dit pakt vanwege het taboe op geldzorgen in de praktijk alleen niet altijd zo uit. In deze blog geven we daarom antwoord op één van de meest gestelde vragen: hoe zorg je ervoor dat je medewerkers weten dat er hulp is en overtuig je ze deze hulp aan te nemen?

We noemden het net al even: in Nederland heerst er een taboe op het onderwerp geld. We bespreken niet hoeveel we verdienen en sparen, en al helemaal niet als we financiële problemen hebben. Dit vinden we al lastig met familie en vrienden, laat staan met onze werkgever

Dat komt onder andere omdat er in Nederland toch (onbewust) het vooroordeel heerst dat het je eigen schuld is als je geldzorgen en -problemen hebt. Dat laat het Nederlandse woord schuld goed zien, waarin ‘schuldig’ of ‘eigen schuld’ als het ware is opgenomen.

Dit vooroordeel en het bijbehorende taboe zorgen ervoor dat wij vaak de vraag krijgen van werkgevers die budgetcoaching aanbieden hoe ze deze hulp het beste kunnen communiceren, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun medewerkers ook daadwerkelijk gebruikmaken van de hulp. 

In deze blog delen we een aantal tips.

Maak geldzorgen bespreekbaar

Door het taboe op geldzorgen en geld in het algemeen, is dit natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het daarom juist heel belangrijk: veel mensen wachten te lang met hulp zoeken en trekken pas aan de bel als ze echt in de financiële problemen zitten. Kortom: als het kwaad al is geschied. Hier valt dus juist veel winst te behalen.


Het liefste wil je dat het inschakelen van een budgetcoach net zo normaal wordt als het inschakelen van bijvoorbeeld een loopbaancoach, of het doen van een training of cursus. Hier zorg je onder andere voor door het een terugkerend onderwerp te maken in teamoverleggen of 1-op-1 meetings tussen een leidinggevende en werknemer. 

Andere manieren om geldzorgen bespreekbaar te maken:

  • Besteed aandacht aan geldzaken (en de geboden hulp) tijdens de eerste dag van nieuwe medewerkers
  • Maak het een terugkerend onderwerp tijdens functioneringsgesprekken
  • Ga het gesprek aan als een medewerker te maken krijgt met een life event zoals een scheiding of het overlijden van een partner

Maak kenbaar dat budgetcoaching beschikbaar is

Het is belangrijk dat werknemers weten dat de hulp beschikbaar is en wat ze hiervan kunnen verwachten. Maak kenbaar hoe en waar ze van deze hulp gebruik kunnen maken door onder andere een (of meerdere) bericht(en) op Intranet te plaatsen, flyers op te hangen en een brief op de deurmat te laten vallen met meer informatie.

Lees ter inspiratie ook eens het ervaringsverhaal van Tristan van der Waart, directeur van Lavans, die zelfs een persoonlijke boodschap deelt over de geboden hulp in hun journaal. 

Realiseer ook bij deze tip dat het voor sommige mensen als een grote stap voelt om hulp te zoeken. Eén keer een flyer in de kantine zien, zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Combineer daarom meerdere van bovengenoemde manieren en gebruik de andere tips in deze blog om medewerkers het zetje te kunnen geven dat ze nodig hebben

Benadruk het anonieme aspect

Sommige werknemers durven niet om hulp te vragen, omdat ze bang zijn dat dit impact kan hebben op de rest van hun carrière. In de communicatie kan het daarom effectief zijn om te benadrukken dat Budgetcoach.nl onafhankelijke hulp biedt. 

Samen kunnen we een online pagina opstellen waar medewerkers hulp kunnen aanvragen, zodat ze dit niet via hun leidinggevende of HR-afdeling hoeven doen. Vervolgens kun je communiceren dat de organisatie niet weet welke werkgevers budgetcoaching krijgen, behalve wanneer ze zelf aangeven deze informatie te willen delen. 

Leer signalen herkennen

Uit onderzoek van Wijzer in geldzaken blijkt dat hulp accepteren makkelijker is voor werknemers dan hulp vragen. Wacht dus na het toepassen van bovenstaande tips niet alleen totdat werknemers hulp vragen, maar biedt actief hulp aan als je denkt dat werknemers dit nodig hebben. Leidinggevenden spelen hier een belangrijke rol in; zij kunnen signalen oppikken bij hun werknemers. Maar ook de HR-afdeling kan extra letten op signalen dat er geldzorgen zijn.

Signalen zijn bijvoorbeeld:

  • Een voorschot vragen op het loon
  • Verzoek om meer uren/overwerken
  • Concentratieproblemen
  • Veel verzuim


Hier lees je meer over de verschillende signalen die een medewerker kan tonen als hij of zij geldproblemen heeft. Op het herkennen hiervan kun je leidinggevenden en HR-medewerkers trainen. Wij denken graag mee over de mogelijkheden. 

Aan de slag 

Even sparren over hoe jij je werknemers het beste kunt helpen en bereiken? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@budgetcoach.nl of bel met 085 273 58 41.