Budgetcoaching opnemen als secundaire arbeidsvoorwaarde? Een win-win voor werkgevers en medewerkers

Steeds meer werkgevers realiseren zich dat secundaire arbeidsvoorwaarden niet alleen moeten draaien om bonussen en vakantiedagen, maar ook om het ondersteunen van een gezond en stressvrij leven. Budgetcoaching opnemen in je Employee Benefits-pakket biedt daarbij concrete voordelen voor zowel de medewerker als de werkgever.

Voordelen voor organisaties

Het opnemen van budgetcoaching in de secundaire arbeidsvoorwaarden biedt een aantal belangrijke voordelen voor organisaties:

1. Medewerkers aantrekken

Door de krappe arbeidsmarkt in veel sectoren kunnen de secundaire arbeidsvoorwaarden een doorslaggevende factor zijn voor professionals bij het kiezen van een werkgever. Zeker wanneer je niet kunt tippen aan het salaris van je concurrentie, zal je op een andere manier onderscheidend moeten zijn. 

Gratis fruit, een laptop, een kerstpakket, fiets van de zaak en zelfs een abonnement op de sportschool kennen werkzoekenden nu wel. Budgetcoaching is een unieke secundaire arbeidsvoorwaarde. Zelfs wanneer iemand momenteel geen hulp nodig heeft, laat het zien dat je om je medewerkers geeft. In tegenstelling tot andere creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een workation, spelletjes op het werk of extra vakantiedagen, heeft budgetcoaching bovendien een veel duidelijker positief effect op het welzijn en de productiviteit van een medewerker.

2. Medewerkers behouden

Budgetcoaching als secundaire arbeidsvoorwaarde aanbieden helpt niet alleen medewerkers aan te trekken, maar ook te behouden. Een tevreden medewerker die het gevoel heeft dat er echt om hem (of haar) gegeven wordt, zal langer blijven en gemotiveerder zijn. 

3. Productievere, gezondere medewerkers

Financiële zorgen laat je niet zomaar thuis. Net als voor andere stress geldt, hebben geldzorgen direct impact op de concentratie en productiviteit van een medewerker. Deze stress leidt bovendien tot een slechtere nachtrust en levensstijl, waardoor vaak ook fysieke klachten ontstaan. 

In een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van ABN Amro geeft 10 procent van de werknemers met financiële problemen aan zich weleens ziek te melden vanwege hun financiële situatie. 11 procent zegt zelfs langdurig ziek te zijn geweest. 25 procent geeft aan zich slecht te kunnen concentreren op werk.

Lees hier meer over wat er gebeurt wanneer je niet (tijdig) ingrijpt bij medewerkers met geldzorgen

4. Kostenbesparing

Door het ziekteverzuim, loonbeslagen en administratieve kosten is een werkgever €13.000 per jaar kwijt aan een gemiddelde fulltime medewerker met financiële problemen, berekende het NIBUD. Een budgetcoach biedt preventieve hulp en kijkt met een medewerker mee voordat er grote financiële problemen ontstaan. Dit levert de werkgever een kostenbesparing op.

Voordelen voor medewerkers

De voordelen voor medewerkers schemeren natuurlijk al door in bovenstaande voordelen. Het aanbieden van budgetcoaching als secundaire arbeidsvoorwaarde kan een enorme positieve impact hebben op het leven van medewerkers. Financiële zorgen behoren tot de meest voorkomende oorzaken van stress, en deze stress kan op zijn beurt invloed hebben op zowel de persoonlijke als de professionele aspecten van iemands leven. 

Preventieve budgetcoaching helpt grote financiële problemen voorkomen, waardoor medewerkers niet te maken krijgen met schulden. Goed om ook te benoemen is dat medewerkers niet alleen hulp krijgen bij hun huidige financiële situatie, maar ook de tools en kennis in handen krijgen om op de lange termijn financieel gezond te blijven. Hier hebben medewerkers dus hun hele leven profijt van.

Lees ook het ervaringsverhaal van Franklin en Dani over wat budgetcoaching voor hen heeft betekend.

Hoe benut je deze voordelen optimaal?

Door budgetcoaching te benoemen in vacatureteksten, sollicitatiegesprekken, op social media kanalen en de ‘Werken bij’-pagina, is het voor nieuwe medewerkers meteen duidelijk dat de secundaire arbeidsvoorwaarde bestaat. Dit heeft het voordeel dat medewerkers meteen op de hoogte zijn van de mogelijkheid

Zorg daarnaast dat de secundaire arbeidsvoorwaarde ook daadwerkelijk benut wordt, door het in het personeelshandboek en/of welkomstmail op te nemen, inclusief waar medewerkers moeten zijn voor hulp.

Tips om budgetcoaching als secundaire arbeidsvoorwaarde te implementeren

Bepaal de inhoud

Werk de details van de secundaire arbeidsvoorwaarde uit. Wat wordt er precies aangeboden? Budgetcoaching kan op verschillende manieren worden aangeboden:

  • Individuele sessies: Eén-op-één gesprekken, fysiek of online.
  • Workshops, webinars en trainingen: Voor groepen, met onderwerpen zoals budgetteren of omgaan met financiële stress.
  • Trainingen voor leidinggevenden: Zodat zij geldzorgen beter kunnen signaleren bij werknemers.

Creëer intern draagvlak

Laat zien hoe de nieuwe arbeidsvoorwaarde bijdraagt aan bredere organisatiedoelen, zoals het verbeteren van werknemerswelzijn, het verhogen van productiviteit of het versterken van de reputatie. 

Een duidelijke verbinding met strategische bedrijfsdoelen helpt om draagvlak te creëren binnen het management. Presenteer een duidelijk plan met de voordelen, kosten en mogelijke impact. Als managers enthousiast zijn, zullen zij dit ook actief uitdragen naar hun teams.

Maak budget vrij

De kans is groot dat er nu nog geen specifiek budget beschikbaar is voor budgetcoaching wanneer hier als organisatie nog nooit gebruik van is gemaakt. Wellicht is het mogelijk om het vitaliteitsbudget of ontwikkelingsbudget te gebruiken. Of het budget vrij te maken door het bedrag dat normaal gesproken wordt gereserveerd voor verzuimkosten te verlagen.

Lees meer via: Manieren om budget vrij te maken voor budgetcoaching in jouw organisatie

Combineren met de WKR?

Controleer bij een fiscalist of het aanbieden van budgetcoaching valt onder de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Dit bepaalt of het belastingvrij kan worden aangeboden aan medewerkers. 

Budgetcoach.nl denkt met je mee

Iedere organisatie is anders en heeft andere behoeften. Maatwerk is daarom belangrijk op het gebied van budgetcoaching. Als grondlegger hebben we jarenlange ervaring met het implementeren van budgetcoaching als secundaire arbeidsvoorwaarde. We denken daarom graag met je mee en vertellen je meer over de best practises

Neem vrijblijvend contact op met Budgetcoach.nl om te sparren over jouw casus. Mail ons op info@budgetcoach.nl of met bel met 085 273 58 41.

Een investering die loont

Het opnemen van budgetcoaching in je Employee Benefits-pakket is een waardevolle investering in het welzijn van je medewerkers. Het draagt bij aan hun financiële stabiliteit en versterkt ook je reputatie als werkgever die zorg draagt voor het welzijn van zijn personeel. Met deze proactieve aanpak creëer je een werkomgeving met meer betrokken, productieve, tevreden en duurzaam inzetbare werknemers, wat op de lange termijn zowel je medewerkers als je organisatie ten goede komt.