Budgetcoaching tijdens de coronacrisis


Budgetcoaching tijdens de coronacrisis

Coronacrisis en budgetcoaching, gaat dat wel samen?

We vroegen het aan één onze budgetcoaches, Lonneke. In dit blog lees je waar de meeste financiële zorgen liggen bij onze klanten, hoe wij hulp kunnen bieden en ook wij creatief meedenken met onze klanten.

Een enkele klant wacht liever tot de coronacrisis geweken is, zeker als alles redelijk loopt.
Een afspraak bij de klant thuis is prima mogelijk. Van te voren handen goed wassen met zeep en laptop, telefoon, muis e.d. goed schoonmaken. Bij de klant thuis handschoenen aan en op 1,5 meter afstand van de klant zitten. Stukken liggen klaar en telefoontjes kunnen worden gepleegd; instanties willen namelijk ook vaak de klant zelf aan de telefoon krijgen. Het voelt zowel voor mij als voor de klant best ongemakkelijk, geen handen schudden e.d., maar het is wel effectief.

Andere klanten hebben liever een afspraak op afstand. Gelukkig gaat dit prima telefonisch of via een videogesprek, waarbij je kunt meekijken op het scherm van de klant. Hoe eerder de negatieve maandbegroting kan worden omgezet in een positieve hoe beter. De ervaring leert dat klanten snel meer grip op hun financiën krijgen en hiermee ook op hun leven, want schulden werken door op veel meer aspecten dan alleen het financiële vlak.

Andere adviezen dan voorheen

Normaal gesproken adviseer ik klanten hun huishoudgeld wekelijks te pinnen, zodat zij meer grip houden op hun uitgaven. Nu winkels liever hebben dat je de boodschappen pint, verzinnen we andere constructies, zoals een tweede bankrekening hiervoor inzetten of geld overboeken naar de spaarrekening en dan wekelijks terugstorten, net wat het beste past bij de klant.

Meer financiële zorgen en vragen

Omdat veel mensen nu thuis werken, zie je dat onregelmatigheidstoeslagen e.d. wegvallen en het inkomen daalt. Mensen maken zich zorgen of ze aan het einde van de maand de rekeningen nog wel kunnen betalen. Het is dus zaak om in dit geval de uitgaven zo snel mogelijk mee te laten dalen. Als budgetcoach zie je snel waar er nog iets te besparen valt. Ouders en kinderen zitten thuis en dus meer op elkaars lip en uit onvrede gaan veel mensen ook meer eten. Het energieverbruik neemt voor de meeste klanten toe en er worden meer boodschappen in huis gehaald. Daarentegen is er nu buiten de deur minder te beleven, dus aan uitgaan wordt juist weer minder geld besteed. Voor iedereen is de situatie anders. Zijn er toch rekeningen die niet betaald kunnen worden, dan raad ik mensen aan om de envelop niet een tijdje apart te leggen, maar de leverancier te bellen en een haalbare betalingsregeling te treffen. Voor ondernemers zijn er diverse regelingen, maar ook voor particulieren zijn er verschillende mogelijkheden.

In deze crisistijd blijkt eens te meer hoe belangrijk het voor iedereen is om een financiële buffer te hebben. Handig als je koelkast kapot gaat e.d. maar je kunt er dus ook een paar maanden inkomensdaling mee opvangen als dit nodig is.

Budgetcoach Lonneke

Een budgetcoach is een tijdelijke steun en toeverlaat voor mensen die financiële zorgen hebben. Tijdens de coronacrisis is het daarom des te meer van belang dat er snel en adequaat gehandeld gaat worden om ernstige schulden te voorkomen. Heeft u als HR of werkgever te maken met medewerkers met financiële problemen of vermoedt u dat deze problemen er zijn? Schroom niet om advies te vragen, wij helpen u graag verder.

info@budgetcoach.nl
072 – 540 91 75

[contact-form-7 id=”5″ title=”Contactformulier”]

777

Wilt u loonbeslag verminderen of uw medewerkers preventief helpen bij

financiële zorgen?

Gratis

Download het gratis E-book boordevol tips gebaseerd op meer dan 15 jaar ervaring.

Speciaal voor werkgevers en HR