Om overzicht te houden in je administratie is het belangrijk dat je je administratie bewaart op eenzelfde plaats. Dan weet je waar je moet zoeken indien nodig. ‘Als het daar niet ligt, heb je het niet.’
Papier of digitaal administratie waren? Het is maar net waar jij de voorkeur aan geeft. Maak digitaal mapjes aan of koop een ordner en tabbladen met alfabet of schrijf de letters er zelf op.
Creëer met onderstaande praktische tips direct een overzichtelijke administratie map. Heb je heel veel administratie liggen, lees dozen vol van de afgelopen jaren? Bekijk dan per jaar wat je echt moet bewaren en vernietig al het onnodige.
Neem er 30 minuten per dag voor. Dat lijkt weinig, maar je wilt jezelf ook niet ontmoedigen. Dit is al een eerste stap in de goede richting!
Houd het doel voor ogen, een hele fijne rustige administratie die je binnen no-time weer up-to-date hebt.
Maak een (digitale) administratiemap met mappen voor de volgende onderwerpen:
- Inkomen; Bewaar hier alle loonstrookjes en/of uitkeringsspecificaties, jaaropgaven en info over toeslagen (kan evt. in submapjes bewaard worden). Vanwege naheffingen door de belastingdienst is het slim om je administratie 5 jaar te bewaren.
- Werk; hierin kan je alle arbeidsovereenkomsten bewaren
- Water; hierin kan je de laatste jaarafrekening bewaren waarop ook het gebruik vermeld staat.
- Energie; idem
- Zorgverzekering: Bewaar hier de zorgpolis, laatste aankondiging van de maandbedragen, reeds afgeschreven facturen m.b.t. zorg
- Wonen; hierin kan je de hypotheekacte of huurovereenkomst bewaren.
- Verzekeringen; hierin kan je de polissen en laatste aankondiging van de maandbedragen hiervoor bewaren van alle verzekeringen.
- Auto; hierin kan je de kentekenbewijzen bewaren, de aankoopnota, reeds betaalde onderhoudsfacturen
- Aankoopbewijzen; bewaar van alles wat je hebt de nota, in ieder geval gedurende de garantietermijn.
- Overig; hierin kan je andere belangrijke documenten bewaren zoals testamenten, samenlevingsovereenkomsten, paspoorten, huwelijksboekje.