Praten over schulden not done? Zo doorbreek je het taboe!

Praten over schulden not done? Zo doorbreek je het taboe!

Schulden vormen een groeiend probleem in onze samenleving. Toch is het nog steeds not done om erover te praten. Hoe doorbreek je dit taboe als werkgever?

Uit een Nibud-peiling onder werkgevers in 2017 bleek dat 62% van de ondervraagde bedrijven werknemers in dienst had met financiële problemen. En de coronacrisis doet daar nog een schepje bovenop. Door de crisis zal een groeiend aantal huishoudens met problematische schulden ontstaan. Veel werkgevers weten pas in een laat stadium dat een medewerker in financiële problemen zit. Meestal gaat er pas een belletje rinkelen als er loonbeslag wordt gelegd of als een werknemer om een voorschot op het loon vraagt.

Negatief effect
Want praten over schulden is nog steeds taboe. Maar daardoor worden de problemen meestal alleen maar groter. Mensen met schulden hebben immers vaak te maken met verschillende schuldeisers en partijen. En het is heel lastig om daar in je eentje het overzicht op te houden. Uit onderzoek blijkt bovendien dat financiële problemen een negatief effect hebben op het denk- en doe vermogen van mensen: wie geldzorgen heeft, is minder goed in staat het hoofd koel te houden en vooruit te plannen.

Grote en kleinere signalen
Vaak is de werkgever de eerste die merkt dat er problemen zijn. Loonbeslag is een signaal dat er iets flink mis is. Maar ook kleinere signalen kunnen wijzen op financiële problemen. Een medewerker die plotseling vaak te laat komt bijvoorbeeld. Iemand die opeens wel een heel kort lontje heeft. Of een werknemer waarvan je aan zijn uiterlijk ziet dat hij niet meer goed voor zichzelf zorgt. Het zijn allemaal signalen die je als werkgever serieus moet nemen en die om actie vragen.

Ons advies?
Ga in een zo vroeg mogelijk stadium het gesprek met de betrokken medewerker aan. Praat over wat je ziet, zonder daarbij te oordelen. Luister naar zijn verhaal, bied hulp aan en verwijs hem eventueel door naar andere instanties.

Dit helpt ook
Wat ook kan helpen, is om alle medewerkers voorzieningen aan te bieden ter bevordering van hun financiële gezondheid. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via een workshop over geldzaken of een gesprek met een externe adviseur of budgetcoach die medewerkers inzicht geeft in hun persoonlijke financiële situatie. Door dit soort middelen breed in te zetten, voorkom je schaamte om er gebruik van te maken. Zo kun je een omgeving creëren waarin werknemers makkelijker de eerste stap durven te nemen om financiële problemen met de werkgever te bespreken. Uiteindelijk blijft het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de werknemer om hier al dan niet iets mee te doen. 

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem snel contact met ons op!

P.S. Wil je meer weten over het voorkomen, signaleren en acteren bij financiële problemen van medewerkers? Download dan hier ons gratis e-book vol waardevolle tips en praktische inzichten!