De zomer is de ideale periode om actie te ondernemen rondom budgetcoaching. Denk hierbij aan het bedenken van een plan om budgetcoaching te integreren in de organisatie, of het aanmoedigen van medewerkers om hulp te zoeken. In deze blog vertellen we waarom de zomer de ideale periode is om stappen richting financieel gezonde medewerkers te zetten én hoe je dit aanpakt. Daarbij delen we de ervaringen van andere werkgevers, leidinggevenden en HR-medewerkers.
Zet deze zomer stappen
Door de vele vakanties van collega’s is de zomerperiode vaak rustiger qua werkzaamheden. Daardoor heb je de ruimte om nieuwe projecten op te pakken, of extra tijd te besteden aan projecten die je nauw aan het hart liggen, zoals budgetcoaching.
Bovendien kan de zomer een confronterende periode zijn voor medewerkers met geldzorgen. Wellicht is er geen geld voor een vakantie of voor leuke uitjes, en moeten de kinderen even goed vermaakt worden in de zomervakantie.
Ook als medewerkers voor de zomer nog geen geldzorgen hadden, kunnen deze ontstaan zijn doordat ze een te dure vakantie hebben geboekt voor hun portemonnee of meer hebben uitgegeven dan normaal. Het is immers een periode waarin medewerkers vaker de deur uitgaan om met vrienden of familie af te spreken.
Lees ook: Dit gebeurt er als je niet (tijdig) ingrijpt bij medewerkers met geldzorgen
Welke stappen kun je zetten?
Of je het nu al wel of nog niet aanbiedt in je organisatie, de kans is groot dat je ruimte in je agenda hebt om na te denken over het succesvol inzetten van budgetcoaching in je organisatie. Het is verstandig om een plan van aanpak te schrijven dat afgestemd is op jouw organisatie.
Toch is het ook fijn om van de ervaring van andere organisaties te leren. Uit een recente enquête van Budgetcoach.nl onder aangesloten werkgevers, leidinggevenden en HR-medewerkers blijkt dat de volgende punten belangrijk zijn om budgetcoaching succesvol te integreren in de organisatie.
1. Maak budgetcoaching laagdrempelig en anoniem
De meest voorkomende tip van de ondervraagden was het laagdrempelig maken van het aanmelden. Dat kan bijvoorbeeld door een online pagina te creëren in samenwerking met Budgetcoach.nl, waar mensen zich eenvoudig kunnen aanmelden.
Een andere manier om de hulp laagdrempelig te maken, is door de mogelijkheid te geven om je anoniem te kunnen aanmelden. Benadruk dit ook expliciet in de communicatie rondom budgetcoaching; als medewerkers dit niet bekend willen maken, hoef je als werkgever niet te weten welke medewerkers precies van het aanbod gebruik hebben gemaakt.
2. Creëer een veilige en vertrouwde werkomgeving
Het liefste creëer je als organisatie een veilige en vertrouwde werkomgeving, waarin medewerkers om hulp durven te vragen wanneer ze dit nodig hebben. Zo’n werkomgeving is zelfs belangrijk voor medewerkers om de hulp te aanvaarden wanneer ze dit aangeboden krijgen. Sommige medewerkers vinden dit namelijk lastig als het hun werkgever betreft, vanwege de negatieve associaties die er nog steeds rondom geldzorgen en -problemen zijn.
Het creëren van een veilige en vertrouwde werkomgeving biedt overigens niet alleen voordelen op het gebied van budgetcoaching. Ook als het gaat om psychische klachten of effectief samenwerken hebben je medewerkers hier baat bij. Een medewerker kan pas zijn volle potentie waarmaken wanneer hij of zij helemaal zichzelf durft te zijn en zich uit durft te spreken.
3. Ga het gesprek ook zelf aan
Hoewel je als organisatie een omgeving wil creëren waar medewerkers om hulp durven te vragen, blijft het belangrijk om als werkgever, leidinggevende of HR-medewerker ook zelf het gesprek aan te gaan. Dit is dan ook een veelgenoemde tip in de enquête.
Neem de tijd voor een een-op-een gesprek, wordt bijvoorbeeld aangegeven, en ga het gesprek aan; niet alleen als je signalen oppikt dat er geldzorgen spelen, maar ook door regelmatig te vragen hoe het gaat. Maak hierbij geen aannames, ook medewerkers met een flink salaris en een groot huis kunnen geldzorgen hebben.
4. Maak het onderwerp standaard en normaal
Het is belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken, het uit de taboesfeer te halen. Dit doe je onder andere door regelmatig het gesprek aan te gaan, zodat het een standaard onderdeel wordt van de gesprekscyclus die je met een medewerker hebt. Dat iemand nu geen geldzorgen heeft, of dit nu niet durft aan te geven, betekent niet dat dat voor altijd zo blijft.
Ook de manier waarop je het onderwerp budgetcoaching behandeld is van belang. Maak het niet ingewikkeld of zielig. Het kan iedereen overkomen. Een andere tip is om het te presenteren als een normale regeling, net als thuiswerken of een leasefiets.
5. Blijf de boodschap herhalen
Wanneer medewerkers het lastig vinden om hulp te zoeken, helpt het om de boodschap te blijven herhalen. Neem het bijvoorbeeld standaard mee in de maandelijkse nieuwsbrief en plaats af en toe een bericht op intranet. Als ze ervoor openstaan, helpt het ook om (anoniem) de persoonlijke succesverhalen te delen van medewerkers die hulp hebben gezocht.
Wij denken graag mee
Natuurlijk denken wij ook graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op met Budgetcoach.nl om de mogelijkheden te bespreken en/of download onze checklist ‘Medewerkers met geldzorgen helpen’ om je alvast op weg te helpen.
10% korting op e-learnings
Onze zusterorganisatie Learncare Academy biedt tot en met 31 augustus 2024 een zomerkorting aan van 10% op alle e-learnings. Bijvoorbeeld op de e-learning ‘Hulp bieden bij loonbeslag’. Doe deze zomer daarom extra kennis op om je medewerkers na hun vakantie nog beter bij te kunnen staan. Bekijk hier het hele aanbod van e-learnings met zomerkorting.