Uitstel van betaling: een noodzakelijke tijdelijke oplossing, maar zeker geen ideale

Uitstel van betaling: een noodzakelijke tijdelijke oplossing, maar zeker geen ideale

‘Ik heb zelf een achtergrond in incassoland. Jarenlang ben ik onder andere voor een woningcorporatie in Amsterdam actief geweest. Ik heb het allemaal gezien: van gezinnen die op betonnen vloeren leven, tot mensen die zó diep in de schulden zaten dat ze de enveloppen niet eens meer openden. Wat ik geleerd heb is dat je, figuurlijk, in het hoofd van de schuldenaar moet kruipen met als doel te ontdekken op welke knoppen je moet drukken. Contact is daarbij het sleutelwoord. Wanneer je dat in de gaten krijgt kun je samen naar een oplossing zoeken, waarbij je de klant kunt helpen om van niet-betalen naar betalen te gaan.’ Aan het woord is René Oosterveer, Manager Operations bij Budgetcoach.nl. 

Uitstel is geen afstel

‘Ook nu is er, mede als gevolg van de coronacrisis, veel aan de hand. De achterstanden schieten omhoog en het aantal mensen dat niet in staat is om hun huur, hypotheek, energierekening of zorgverzekering te betalen neemt alleen maar toe. Daar maak ik me oprecht zorgen om. Er wordt door banken, woningcorporaties, verzekeraars en andere schuldeisers aan alle kanten meegedacht om mensen te helpen. Betalingen worden inmiddels enkele maanden uitgesteld. Maar het grote gevaar is natuurlijk dat mensen, ook op een later tijdstip, nog steeds niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Ze moeten immers niet alleen de lopende verplichtingen betalen maar ook de achterstand.  Ik verwacht dat er veel problemen gaan ontstaan, en dat het aantal incassodossiers fors toe gaat nemen. En dan wordt het van kwaad tot erger, want incassozaken kosten bergen geld en leiden bovendien tot loonbeslagen en daarmee stress voor de betrokkenen.’

Goed nieuws: vroeg starten met oplossen kan gewoon

‘Gelukkig is er ook goed nieuws, want mensen die hun zaken financieel niet op orde hebben, geven allerlei signalen af. Daar liggen kansen voor de betrokken werkgevers. We zullen het immers toch samen moeten doen, door een beetje voor elkaar te zorgen. Let er daarom op, bijvoorbeeld vanuit je rol als hr-manager, of mensen nog met energie op de werkvloer verschijnen. Nemen ze nog actief deel aan het team? Hoe zitten ze er (letterlijk) bij tijdens meetings? En hun uiterlijke verschijning, zien ze er uitgerust uit, zijn ze nog net zo verzorgd als voorheen? Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere signalen: vaker ziekmelden, minder productief zijn, snel in de verdediging schieten en in enkele gevallen zelfs diefstal vanuit wanhoop. Maak financiële problemen bespreekbaar en bied, liefst in een vroeg stadium een budgetcoach aan. Deze onafhankelijke KIWA-gecertificeerde coach gaat, samen met de medewerker actief kijken naar oplossingen. Altijd vanuit zelfredzaamheid en altijd gericht op het creëren van structuur en het bieden van overzicht. Door op deze manier naar je collega te kijken draag je, samen met ál die andere hr-mensen en aanverwante partijen, actief bij aan het verminderen van de schuldenlast als gevolg van de coronacrisis. En ja, dat is meer, véél meer dan een druppel op een gloeiende plaat’, besluit René. ‘Ik vind dat we deze constructieve houding moreel verplicht zijn aan elkaar. We doen het samen. Helpen is beter dan wegkijken. Ook nu. Juist nu.’ 

PS Bekijk ons gratis webinar ‘Financiële problemen bij de medewerker, probleem van de werkgever?’

In dit korte webinar vertelt René Oosterveer, manager van Budgetcoach.nl, meer over het ontstaan van schulden, het traject van de gerechtsdeurwaarder, de impact van schulden op de werknemer en de werkgever en wat je kunt doen om medewerkers te helpen. Schrijf gratis in. 

777

Wilt u loonbeslag verminderen of uw medewerkers preventief helpen bij

financiële zorgen?

Gratis

Download het gratis E-book boordevol tips gebaseerd op meer dan 15 jaar ervaring.

Speciaal voor werkgevers en HR