Waarom medewerkers geen hulp vragen (en hoe je dit verandert)

Veel medewerkers hebben behoefte aan iemand die met hen meekijkt op financieel gebied, maar toch zijn ze vaak terughoudend om hulp te vragen of te accepteren, zelfs wanneer budgetcoaching aangeboden wordt. We kijken naar de psychologische redenen achter deze weerstand én hoe je als organisatie de deelname kunt bevorderen.

Redenen waarom medewerkers geen hulp vragen

Allereerst is het belangrijk om antwoord te krijgen op de vraag waarom medewerkers niet van de budgetcoaching gebruik maken, terwijl ze er wellicht wel behoefte aan hebben. Bij elke reden geven we vervolgens een mogelijke oplossing

Ze schamen zich te veel om hulp te vragen

Toegeven dat je hulp nodig hebt, kan het gevoel geven dat je gefaald hebt. De schaamte over een gebrek aan controle houdt hen tegen om hulp te accepteren. Het kan ook zijn dat ze bang zijn dat anderen ze gaan zien als financieel onverantwoordelijk. 

Verminder de stigmatisering door te communiceren over budgetcoaching als een voordeel voor iedereen, niet alleen voor mensen met financiële problemen. Het kan bijvoorbeeld ook een manier zijn om financiële dromen te realiseren, zoals een mooie reis of het kopen van een huis. Als budgetcoaching door iedereen gebruikt kan worden, vermindert dat de schaamte rondom de hulp accepteren.

Ze hebben een gebrek aan vertrouwen

Medewerkers kunnen zich afvragen of hun financiële situatie gedeeld wordt met de werkgever en of dat invloed heeft op hun positie. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat hun contract niet verlengd wordt of dat ze zelfs ontslagen worden, waardoor hun geldzorgen alleen maar toenemen.

Het is belangrijk om te (blijven) benadrukken dat de budgetcoaching vertrouwelijk is. Je kunt het zelfs anoniem aanbieden, en dit ook duidelijk maken. Leg hierbij uit dat je als werkgever geen inzage heeft in wie er hulp aannemen en waarom. 

Ze weten niet wat budgetcoaching inhoudt

Veel mensen denken dat budgetcoaching alleen bedoeld is voor mensen met schulden of ernstige financiële problemen. Ze zien het niet als een manier om toekomstige problemen te voorkomen of een laagdrempelige manier om met hun financiën aan de slag te gaan.

Ook hier is de manier waarop je communiceert over budgetcoaching van belang. Maak duidelijk dat de geboden hulp voor iedereen beschikbaar is en vertel meer over wat een budgetcoach nou eigenlijk doet. Ervaringsverhalen van medewerkers (al dan niet anoniem) kunnen hierbij ook helpen.

Ze vertonen struisvogelgedrag

Het vraagt veel van iemand om financiële problemen aan te pakken. Dit vereist energie, tijd en emotionele inspanning. Iets wat steeds zwaarder wordt naarmate de financiële problemen toenemen. Veel mensen steken hun hoofd liever in het zand, in de hoop dat het probleem vanzelf verdwijnt. Het vermijden van ongemak is helaas een natuurlijke menselijke reflex, zelfs als we rationeel gezien weten dat het ongemak hierdoor later groter wordt.


Je verandert dit bijvoorbeeld door leidinggevenden te trainen om geldzorgen te signaleren en om budgetcoaching bespreekbaar te maken op een niet-oordelende manier. Zo neem je iets van de energie en emotionele inspanning weg bij de medewerker en help je ze het hoofd uit het zand te trekken.

Ze weten niet waar ze precies moeten zijn voor hulp

Door bovenstaande redenen is het belangrijk om de hulp zo laagdrempelig mogelijk te maken. Een medewerker moet precies weten waar hij of zij moet zijn voor hulp. Dat is niet altijd duidelijk. Recent klopte er nog een medewerker aan die via zijn organisatie iets had vernomen over hulp bij geldzaken, maar niet wist waar hij moest zijn en dan maar ging Googelen. 

Het bleek dat deze organisatie met een andere partij samenwerkte. We hebben de medewerker met alle liefde doorverwezen, maar dit praktijkvoorbeeld laat zien dat zelfs wanneer medewerkers actief op zoek gaan naar hulp, ze deze niet altijd kunnen vinden

Zorg er in je communicatie daarom voor dat je niet alleen aangeeft dat er budgetcoaching aangeboden wordt, maar ook waar ze zich kunnen aanmelden. Deze boodschap herhalen is belangrijk. Wanneer iemand eenmaal over de drempel is, wil je niet nog meer drempels opgooien. De benodigde informatie wil je binnen handbereik hebben.

Sparren over jouw casus?

Door de psychologische barrières te begrijpen en een aanpak te kiezen die schaamte, angst en misverstanden wegneemt, kunnen werkgevers budgetcoaching toegankelijker maken voor medewerkers. Neem gerust contact op om te sparren over een geschikte aanpak voor jouw organisatie.