• Grondlegger en bedenker van budgetcoaching
  • Al meer dan 15 jaar het budgetadvies bureau van Nederland
  • Landelijk dekkend
  • Privacy is gewaarborgd
  • Onze budgetcoaches en jobcoaches werken ook in de avonduren
  • Budgetcoaches beschikken over kennis van de schuldhulpverlening, zowel het minnelijke als wettelijke traject (Wsnp).
  • Al onze budgetcoaches behalen jaarlijks hun PE-punten en hebben daarmee actuele kennis van de wet -en regelgeving
  • Snelle hulp aan huis binnen 5 werkdagen

Werkstress is beroepsziekte nummer één in Nederland. 14 procent van de werknemers meldt jaarlijks burn-outklachten. Een fikse burn-out leidt gemiddeld tot 242 dagen verzuim. De jaarlijkse verzuimkosten gerelateerd aan een burn-out worden begroot op 1,8 miljard euro. Dat berekenden het CBS, TNO en Arboned. Een burn-out kan een gevolg zijn van schulden bij uw werknemer, maar het hoeft niet zover te komen. Als werkgever kunt u de signalen oppikken.
Herkent u één van de volgende signalen? Vaak zijn deze signalen al in een later stadium van schulden bij uw werknemer:
Veelvuldig verzuim
Gevoelig voor stress/ concentratieproblemen
Niet mee doen met uitjes/ verjaardagen
Herhaaldelijk verzoek om meer uren, voorschot of lening
Fraude of diefstal
Werknemer belt op werk met schuldeisers
Loonbeslag

Als werkgever bent u wettelijk verplicht alle hulp te faciliteren die een werknemer nodig heeft om te herstellen. Hoe zorgt u ervoor dat u vroegtijdig de signalen oppikt. Een aantal voorbeelden:
Levensgebeurtenissen bijvoorbeeld scheiden, overlijden, woning aankopen kunnen een aanleiding zijn voor financiële problemen.
Verzoek om voorschot salaris/vakantiegeld/eindejaarsuitkering
Onrust bij latere salaris betaling
Verzoek om meer uren/ nachtdiensten
Verzoek om een lening

Als iemand financiële zorgen heeft, is dat niet iets waar je trots op bent. De kans dat iemand daar makkelijk over praat is klein. Vaak moet een drempel van schaamte worden genomen. Regelmatig horen we dan ook de angst ‘de budgetcoach komt toch niet met een auto met jullie logo erop?’ Het antwoord is overigens ‘nee’. Veel mensen willen niet dat hun omgeving weet dat zij financiële zorgen hebben en doen daarom ‘mee’ met die omgeving om de schijn op te houden dat alles goed gaat. Daarnaast zijn financiële gegevens toch heel privé en die wil je niet met iedereen delen. Men zal dus niet snel aan de bel trekken; er rust een taboe op financiële zorgen.

E-learning cursus budgetteren is te leren
Onze praktische online cursus ‘budgetteren is te leren’ kan ook worden ingezet. Dat kan met of zonder begeleiding van een budgetcoach.
Meer weten over onze trainingen?

Neem een kijkje in onze Academy

Hoe zorg je ervoor dat werknemers tijdig aan de bel trekken?

“De werknemer moet het gevoel krijgen dat het veilig is om zijn verhaal te doen. Het beste is als er een plek is waar de werknemer in vertrouwen zijn/haar situatie kan bespreken. Een ruimte waar hij niet gezien kan worden door collega’s. Anonimiteit tegenover hun omgeving is belangrijk. Een buitenstaander kan hierin een rol spelen en aangeven dat je je niet hoeft te schamen en hulp mag vragen; het kan iedereen overkomen en er zijn veel mensen met financiële problemen. Ze zijn dus niet de enige met deze problemen.

Hulp kan ook andere positieve gevolgen hebben behalve financiële gezondheid: weer met plezier naar het werk, weer geconcentreerd kunnen werken, geen ziekmelding om deze reden.
Zo’n buitenstaander kan een budgetcoach zijn. Deze komt bij de werknemer thuis, dus er is dan sprake van een vertrouwde omgeving, er is geen risico dat collega’s ervan af weten en de informatie blijft tussen de budgetcoach en de werknemer. Alleen als de werknemer ermee akkoord gaat kan een ander, zoals bijvoorbeeld de werkgever, worden ingelicht.”

Wat kunt als werkgever nog meer (preventief) betekenen voor uw werknemer? Lees de tips >>

Lida Buis manager van budgetcoach.nl

Werkwijze

Budgetteren
Een budgetcoach helpt bij het opzetten van een sluitende huishoudbegroting. Dat is belangrijk om onoverzichtelijke inkomsten en uitgaven weer beheersbaar te krijgen. Daarnaast helpt het om niet (verder) in financiële problemen te komen, door het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten.
Belangrijk onderdeel van het budgetteren is het maken van een budgetmaandoverzicht dat inzicht biedt in wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Om elke maand uit te komen met de beschikbare inkomsten is het hebben van zo’n overzicht een voorwaarde. Pas als dit overzicht er is, kan er voor de lange termijn plannen gemaakt worden waaraan het geld uitgegeven kan worden.

Maandoverzicht
De basis voor het budgetteren is het budgetmaandoverzicht. Hiervoor is een overzichtelijk formulier beschikbaar waarop samen met de budgetcoach de inkomsten en uitgaven kan worden ingevuld. Het is belangrijk dat de cliënt(in eerste instantie) zoveel mogelijk zelf het formulier invult. Op die manier krijgt de werknemer inzicht in hoe er geld wordt uitgegeven. Pas als je echt weet hoe iets gedaan wordt en wat daar blijkbaar de gevolgen van zijn, kan er gekozen worden om het anders te doen. Om een budgetmaandoverzicht volledig in te kunnen vullen, zal er ook op zoek gegaan moeten worden naar alle benodigde papieren, zoals bankafschriften, nota’s enzovoort.
Het maken van een budgetmaandoverzicht is op die manier het begin van een financiële administratie.

Maken van keuzes
Het kan zijn dat bij het opstellen van het budgetmaandoverzicht blijkt dat de inkomsten en uitgaven niet met elkaar in de pas lopen en dat er meer uitgaat dan er binnen komt. In dat geval bekijkt de Budgetcoach samen met u welke mogelijkheden er zijn om de uitgaven zodanig aan te passen dat er weer evenwicht ontstaat.

Zelfredzaamheid
Wij streven naar een duurzame financiële huishouding bij onze cliënten. Wij helpen daarom altijd bij het opstellen van een sluitende huishoudbegroting. Met een sluitende begroting voorkom je financiële problemen en verhoog je de financiële zelfredzaamheid. Financiële zelfredzaamheid is de basis voor waardigheid en zelfrespect.

Omgaan met geld
Het coachingstraject kenmerkt zich door het overdragen van kennis en bewustwording. Budgetteren is deels het aanleren van eenvoudige administratieve vaardigheden en deels het aanleren van ander gedrag ten aanzien van het omgaan met geld. Gedrag dat zich in de loop der jaren heeft gevormd, laat zich niet eenvoudig veranderen. De ondersteuning van een budgetcoach is daarom vaak een welkome oplossing.

Cursus ‘administreren en budgetteren’
De werknemer ontvangt van ons een digitale cursus .
Inhoud cursus :
Les 1: Post opruimen in 7 stappen
Les 2: Administratie ordenen
Les 3: Waar gaat mijn geld heen (voor jongeren)
Les 4: Kasboek bijhouden
Les 5: Omgaan met verleidingen
Les 6: Eerste hulp bij schulden
Les7 : (Be)spaartips
Bijlage: Digitaal maand- en jaaroverzicht

Afspraak maken

Voor meer informatie of om een afspraak te maken kunt u onderstaand formulier invullen. Binnen 1 werkdag nemen wij contact met u op.







* Verplichte velden

Een greep uit onze partners

Waar bevinden onze coaches zich?