Budgetcoaching: het verhaal vanuit de werkgever

Budgetcoaching: het verhaal vanuit de werkgever zuidwester

Marina van der Linden, Zorgmanager bij de organisatie bevestig het verhaal van collega Lieke: ‘Ik had inderdaad het idee dat het niet helemaal lekker ging met Lieke. Lees hier het blog van Lieke. Dat zat hem in kleine dingen zoals mailtjes die niet beantwoord werden, maar ook de passieve manier waarop ze de werkoverleggen bijwoonde. Je voelt gewoon aan iemand dat er wat speelt. Het zijn van die signalen waar je als leidinggevende wat mee wilt. Tijdens ons gesprek werd al snel duidelijk dat haar financiële problemen een rol speelden. Dat maakte ook dat Lieke haar functie minder goed uitvoerde dan ze, kijkend naar capaciteiten, zou moeten kunnen.’

Budgetcoach.nl ingeschakeld


‘Vervolgens heb ik met mijn hr-collega’s overlegd hoe we Lieke het beste konden helpen. Zij hadden vanuit de regio goede ervaringen met budgetcoach.nl, dus zij waren snel ingeschakeld. Alle trajecten die ze voor onze organisatie hebben opgepakt zijn tot een positief einde gebracht. Zelf ben ik bewust uit de inhoudelijke kant van het verhaal gebleven. Dat vond ik prettig, ook naar Lieke toe. Ik werd bovendien maandelijks op hoofdlijnen op de hoogte gehouden over het verloop van het proces. Deze terugkoppeling liet alleen maar positieve berichten over Liekes’ medewerking zien’, aldus Marina. ‘De aanpak van budgetcoach.nl kenmerkt zich door snelheid, concrete actie en kennis van zaken. De kosten die ze rekenen vallen in het niet bij de kosten van een langdurig zieke medewerker. En daarnaast, los van geldzaken, is het op menselijk vlak gewoon heel prettig om iemand te kunnen helpen om weer gelukkig te worden. Want dat werkt ook door naar iemands’ privé-situatie.’

Tips voor andere werkgevers


‘Mijn ervaring is dat collega’s vaak heel opgelucht zijn als je het gesprek met ze aangaat. Er valt meestal een last van hun schouders omdat er perspectief wordt geboden. Natuurlijk gaan er alarmbellen rinkelen als er eenmaal loonbeslag wordt gelegd, maar je kunt dus juist in de voorfase al heel veel doen om mensen te helpen. Kijk eens goed naar je medewerker, vraag eens écht hoe het gaat. En meldt een collega zich vaker ziek, verzorgt iemand zich wat minder of wordt er niet meer zo actief deelgenomen aan het team? Dan zijn dat allemaal signalen dat het niet zo goed gaat. Je kunt een langdurig ziektetraject, waar uiteindelijk niemand op zit te wachten, voorkomen door actief budgetcoaching aan te bieden. Het verhaal van Lieke is hier een heel mooi voorbeeld van. Er is helemaal geen uitval geweest. Mijn onderbuikgevoel is overigens een belangrijke raadgever in dit soort situaties. Tegenwoordig check ik eerder dan voorheen of er misschien een loonbeslag gelegd is, als ik iemand op eieren zie lopen op de werkvloer. Niet zelden voorkom het veel ellende voor alle partijen.’