‘Budgetcoaching helpt medewerker én werkgever’, Inge Pulles, propositiemanager PGGM&CO

‘Door de krappe arbeidsmarkt is het extra belangrijk om te zorgen voor vitale zorgorganisaties en -medewerkers. Om te voorkomen dat mensen langdurig uitvallen of de sector verlaten, wil je ze tijdig hulp kunnen bieden.’ Aan het woord is Inge Pulles, propositiemanager bij PGGM&CO. Een ledenorganisatie die is opgericht vanuit PGGM, de pensioenuitvoerder voor de zorg- en welzijnsector, om de sector te helpen vitaler te worden.

Financiële fitheid belangrijk onderdeel van vitaliteit

Vitaliteit is belangrijk in elke sector, maar door de zorgkloof is het essentieel dat zorgmedewerkers zich goed in hun vel voelen. ‘Er bestaat een gat tussen het aantal medewerkers dat er in de zorg werkt en het aantal medewerkers dat nodig is om aan de zorgvraag te voldoen’, legt Pulles uit. ‘Die kloof wordt steeds groter; om nog te kunnen voldoen aan de vraag zou 1 op de 4 mensen in zorg moeten werken. Dat is enorm veel. Wij willen daarom graag een bijdrage leveren aan een vitale sector, waar mensen lang met plezier aan het werk blijven.’

Om deze missie te bereiken richt PGGM&CO zich niet alleen op medewerkers en gepensioneerden, maar ook op werkgevers in de sector. ‘We focussen ons daarbij op drie hoofdthema’s’, vertelt Pulles. ‘Fysieke, mentale én financiële fitheid. Wij geloven dat deze drie thema’s met elkaar verbonden zijn en alle drie nodig zijn om je vitaal te kunnen voelen. Want als je moeite hebt om rond te komen, kan dat bijvoorbeeld ook weer andere klachten geven. Bijvoorbeeld dat je stress ervaart, slecht slaapt en je hierdoor fysiek niet lekker voelt.’

Pulles merkt dat ook steeds meer werkgevers inzien dat financiële fitheid een belangrijk onderdeel is van vitaliteit. ‘Voor sommige werkgevers voelt het misschien als een privékwestie, maar juist als je goed voor je medewerkers wil zorgen, is dit een onderwerp waar je mensen wil helpen’, zegt ze. ‘Medewerkers kunnen de financiële zorgen nou eenmaal niet thuislaten. Je zorgen zijn niet weg wanneer je de deur dicht doet en naar je werk gaat. De uitdagingen blijven.’

Maar ook als je als werkgever vanuit organisatiebelang naar de kwestie kijkt, is het belangrijk om preventieve hulp te bieden. ‘Uiteindelijk krijg je te maken met loonbeslagen, of mensen die uitvallen’, vertelt Pulles. ‘Als werkgever wil je mensen op de been houden, want je hebt ze super hard nodig aan het bed, of welke hoek van de zorg iemand ook werkt. Werkgevers hebben vaak al veel moeite om roosters rond te krijgen. Het helpt dan om na te denken over wat je nu al kan doen voor een medewerker met geldzorgen, voordat je op het punt komt dat de situatie problematisch is geworden.’

Budgetcoaching win-win voor werkgever en werknemer

PGGM&CO is van oorsprong een ledenorganisatie voor medewerkers en gepensioneerden, maar een aantal jaar geleden zijn ze zich met ‘Fit voor morgen’ ook op werkgevers gaan richten. ‘We zagen dat bepaalde onderwerpen ook leefden bij werkgevers’, zegt ze. ‘En zeker bij financiële fitheid is het een win-win om de werkgevers in te schakelen. De medewerker die de financiële zorgen heeft, krijgt de juiste hulp en hoeft hier niet voor te betalen, en de werkgever kan er tegelijkertijd voor zorgen dat de medewerker inzetbaar blijft.’

Fit voor morgen bood al langer online budgetcoaching aan. ‘Je merkte dat er vraag naar was, maar dat een aantal vraagstukken en doelgroepen hier niet mee werd geholpen’, zegt Pulles. ‘Er zijn veel mensen in de zorg die niet met een computer werken of minder digitaal vaardig zijn. Dan kan het een drempel zijn om online hulp te zoeken. Bovendien is het toch anders, iemand die echt naast je komt zitten en fysiek met je meekijkt.We hoorden van werkgevers dat online budgetcoaching niet voor iedereen werkte. Daarnaast kan een budgetcoach bij je thuis ook helpen met orde scheppen in alle rekeningen, als iemand bijvoorbeeld een stapeltje heeft met niet opengemaakte brieven. Iets dat op afstand lastig is.’

In het ervaringsverhaal van Edi en onze budgetcoach Ilona op de website van PGGM&CO lees je meer over de voordelen van elkaar live zien: ‘Er viel zo’n last van mijn schouders’ – ervaring van medewerker Edi

Budgetcoach.nl is er voor de medewerker

PGGM&CO is daarom met een aantal partijen in gesprek gegaan om fysieke budgetcoaching aan te kunnen bieden aan aangesloten werkgevers in de zorg. ‘Bij Budgetcoach.nl hadden we meteen een goed gevoel. De organisatie is er echt op gericht om de medewerker verder te helpen. Het voelt voor mij alsof dat belangrijker is dan geld verdienen. Wanneer je bijvoorbeeld een pakket afneemt en niet alle uren besteed zijn, dan betalen ze de rest van dat bedrag terug. Dat geeft echt aan dat ze er zijn om iemand te helpen, in plaats van dat ze zoveel mogelijk uren proberen vol te maken om zo’n volledig pakket te kunnen verkopen. Budgetcoach.nl heeft echt een missie en visie, in vergelijking met sommige andere partijen die commerciëler zijn. Dat sluit goed aan bij onze eigen organisatie.’

Na de zomer is PGGM&CO gestart met fysieke budgetcoaching aanbieden. ‘Wij werken vooral met thema’s’, zegt Pulles. ‘Voor de zomer hadden we een campagne die draaide om sociale veiligheid. Na de zomer zijn we gestart met een campagne over hoe je inzicht krijgt in je geldzaken. Daar zijn we in september mee gestart rond Prinsjesdag. Mensen willen dan graag weten wat er verandert voor hun eigen portemonnee en voor de zorgsector.’

Een campagne biedt extra gelegenheid om aandacht aan een bepaald onderwerp te schenken. ‘Begin november organiseerden we ook een webinar in samenwerking met Budgetcoach.nl’, zegt Pulles. ‘Dan zie je ook dat er vraag naar is: binnen mum van tijd waren er 200 aanmeldingen. Het is echt een onderwerp dat bij mensen leeft.’

De drempel verlagen

Zowel voor het webinar als de budgetcoaching geldt dat medewerkers zich anoniem kunnen aanmelden. ‘Dat is erg krachtig. Dat vind ik één van de sterke punten van de dienstverlening van Budgetcoach.nl. Een medewerker hoeft niet bekend te maken aan de werkgever dat hij of zij degene zijn die geldzorgen heeft. De stap om hulp te zoeken is namelijk groot, en als je je hiervoor bekend moet maken bij een leidinggevende of HR, is deze stap nog veel groter. Terwijl je eigenlijk de drempel zo laag mogelijk wil maken.’

Van de drie thema’s ziet ze dat medewerkers het moeilijker vinden om hulp te zoeken bij financiële zorgen. ‘Fysieke of mentale klachten, zoals een gebroken been of slaapproblemen, komen ook eerder op de werkvloer ter sprake’, zegt ze. ‘Zeker in de zorg waar mensen veel op hun benen staan en te maken krijgen met wisselende diensten. We proberen werkgevers daarom handvatten te geven om ook over financiële zorgen het gesprek aan te gaan.’

Steeds meer uit de taboesfeer

PGGM&CO organiseert daarom sessies met leidinggevenden, schrijft informatieve artikelen en ontwierp laatst een signaalkaart. ‘Daarop maakten we duidelijk wat nou vragen zijn die je kunt stellen en signalen waar je op kunt letten als het gaat om geldzorgen. Ook bieden we bijvoorbeeld posters aan met prikkelende stellingen. Het is nu nog een taboe, maar hopelijk komt het steeds meer uit de taboesfeer. Bij medewerkers én werkgevers. Het is mooi als een medewerker om hulp durft te vragen en een leidinggevende, die vaak contact heeft met de medewerker, de signalen opmerkt en doorverwijst naar bijvoorbeeld Budgetcoach.nl om tijdig hulp te bieden.’

‘Mensen in de zorg zetten zich vaak erg in voor anderen, maar wie zorgt er voor hen?’, zegt Pulles. Door de krachten te bundelen met Budgetcoach.nl en andere gespecialiseerde partijen op het gebied van vitaliteit, wil PGGM&CO bijdragen aan de zorg voor mensen in de zorg