Budgetcoach op de werkvloer

U weet dat er financiële problemen zijn bij medewerkers, waarschijnlijk door loonbeslag. Maar hoe krijg je nou die medewerker in beweging om iets te doen aan de situatie en dat u hierbij wilt helpen? Wil de medewerker überhaupt wel hulp? Hoe bereik ik die medewerker? Zomaar op afstappen? Dat lijkt haast wel ongemakkelijk als je het hebt over financiële problemen.

Misschien moeten we het niet zo groot maken en het van een andere kant bekijken. Financiële tips en al helemaal van een expert zijn toch nooit mis? Daarom zijn wij verschillende pilots gestart op diverse locaties bij een werkgever die ziet hoe het anders moet.

Zij gaan voor preventie en vinden het belangrijk dat hun medewerkers terecht kunnen bij een budgetcoach, gewoon bij hun op de werkvloer!

Lees het ervaringsverhaal van Wilma onze budgetcoach op 1 van de locaties:

eigenschappen van een schuldhulpverlener

Wilma, Budgetcoach

Wil dit project slagen dan zal er duidelijk gecommuniceerd moeten worden door het bedrijf wat ik eigenlijk hier kom doen. Een budgetcoach is er niet alleen voor mensen met schulden, maar geeft ook goede tips om te besparen op bijvoorbeeld energie, verzekeringen, huishoudgeld. Zelfs de aller sceptische zijn na het gesprek verbaasd hoeveel ze alsnog hebben geleerd. Zo blijkt uit de praktijk. En niet te vergeten dat wij als budgetcoach onpartijdig zijn. De klant kan én mag alles aan je voorleggen, vragen stellen over alles wat met zijn of haar financiën te maken heeft, zonder dat er een oordeel geveld wordt.

Normaal bezoek ik de klant thuis, maar nu was ik op locatie. Voor de medewerkers ook best een flinke stap om die te zetten, want misschien ziet je collega dat je een gesprek aangaat met een budgetcoach en wat zal die wel niet denken? Gelukkig zijn er hier in het bedrijf goede maatregelen getroffen en is het onderwerp luchtig opgepakt.

Een gezicht achter de budgetcoach

Bij binnenkomst werd ik hartelijk ontvangen, eerst koffie en daarna een rondleiding met daarbij een duidelijke uitleg wat het bedrijf nu eigenlijk doet. Wel heel interessant.

Wat dit bedrijf al heel goed deed is om mij direct te introduceren bij nieuwe medewerkers. Zij waren net bezig met een introductieronde en ik kreeg de kans om mijn verhaal hier te vertellen; wat ik deed als budgetcoach en waarvoor de medewerkers bij mij terecht konden. Zo kregen de medewerkers direct een gezicht bij de budgetcoach waar bij ze terecht kunnen.

Zeker niet onbelangrijk was direct bij de presentatie te vermelden dat de gesprekken altijd geheim blijven. Ze hebben geen enkele consequenties voor de verhouding tussen werknemer en werkgever

Financiën op orde en ruimte om te sparen

Nadat ik weer terug op mijn plek zat kwam er een medewerker, die de presentatie gevolgd had, dit loonde dus direct!
Hij had wat vragen over zijn financiën en voor hem is dit een extra grote stap, gezien zijn cultuur. Zijn vragen waren; hoe hij meer overzicht in zijn financiën kon krijgen, maar ook hoe hij nu het beste zijn schuldeisers kon benaderen om een regeling te treffen. Hij was heel blij dat hij iemand had waarmee hij dit eindelijk kon delen.

Mijn volgende klant had daadwerkelijk vooraf een afspraak gemaakt. Zij kon niet goed grip op alles krijgen. Met haar heb ik een maandoverzicht gemaakt waarbij ze direct zag wat haar inkomsten en uitgaven per maand waren. Ze kon ook meteen zien dat ze ruimte had om haar schulden af te betalen en ook dat ze tegelijkertijd nog geld kon sparen voor haar toekomstige woonplek met haar vriend.

Betrokkenheid van werkgever loont

De reacties van de klanten zijn lovend, ook dat de werknemer hun hierbij willen helpen, toont aan hoe zeer betrokken zij zich voelen. Fijn om op deze manier een bijdrage te leveren aan het werkgeluk van de medewerkers. Het geeft ze zoveel meer rust als de financiën op orde zijn. Het is ook voorgekomen dat er meer uren nodig zijn. Dit gaat altijd in overleg met de werkgever. Dan kan ik in een huisbezoek samen met de klant bijvoorbeeld de schuldeisers bellen of het andere nodige werk verrichten om de financiën weer op orde te krijgen of bijvoorbeeld coaching om meer zelfredzaamheid te creëren zodat de klant zelf zijn financiën op de rit kan houden. Zo is er minder kans op terugval en blijven die loonbeslagen uit!

Inschakelen budgetcoach

Wilt u meer weten hoe u een budgetcoach kunt inzetten om preventief te werk te gaan of om loonbeslagen te verhelpen?

Wij vertellen graag meer over onze werkwijze. Samen gaan we kijken hoe dit het beste past binnen uw organisatie.

072 – 540 91 75

info@budgetcoach.nl.

Meer informatie over budgetcoaching

Deel deze pagina