Door het taboe op financiële problemen en geldzorgen is financiële stress vaak onzichtbaar. Dit maakt het signaleren hiervan door een werkgever, HR en/of leidinggevenden lastig. Tijdig ingrijpen is echter belangrijk, voor zowel de medewerker als de organisatie. In dit artikel lichten we daarom 5 onzichtbare signalen uit die wijzen op geldzorgen en -problemen.
Waarom signaleren van geldzorgen zo belangrijk is
Het voorkomen of vroegtijdig signalen van schulden is cruciaal; financiële stress heeft niet alleen enorme impact op de gezondheid en het geluk van een medewerker, het zorgt ook voor minder productiviteit en meer verzuim in de organisatie.
Daarnaast kunnen schulden snel oplopen door incassokosten en boetes. Wanneer mensen zich bij schuldhulpverlening melden, hebben ze gemiddeld 13 schuldeisers en €40.170 aan schuld, aldus cijfers van het NVVK.
Omdat medewerkers vaak niet praten over hun financiën, is het lastig voor HR en leidinggevenden om geldzorgen en -problemen vroegtijdig te signaleren. Zeker als het gaat om signalen die niet direct wijzen op geldzorgen en afzonderlijk ook tekenen van andere problemen kunnen zijn.
Directe signalen van geldzorgen
Wanneer medewerkers een ingrijpende gebeurtenis in hun leven meemaken, zoals het overlijden van een partner of een echtscheiding, heeft dit ook invloed op hun financiële situatie. Ook wanneer er een voorschot op het loon gevraagd wordt of er zelfs loonbeslag wordt gelegd, is het duidelijk dat budgetcoaching een uitkomst kan bieden. Maar er bestaan nog veel meer onzichtbare signalen die wijzen op geldzorgen en -problemen.
Indirecte signalen van geldzorgen
Herken je meerdere van onderstaande signalen bij een medewerker? Dan is de kans groot dat er geldzorgen zijn. Er kan echter ook sprake zijn van andere problematiek. Het is belangrijk om het gesprek aan te gaan en te vragen naar de reden achter deze signalen.
Ziekteverzuim
Ziekteverzuim kan een duidelijk signaal van geldzorgen zijn, zeker als dit vaak voorkomt wanneer het salaris bijna gestort zal worden. De stress om niet te kunnen rondkomen tot het einde van de maand, kan iemand letterlijk ziek maken. Een medewerker kan zich echter ook ziekmelden, omdat hij of zij bijvoorbeeld geen geld meer heeft voor benzine en hierdoor niet op werk kan komen.
Focus op geld
Merk je bijvoorbeeld bij een gesprek over ontwikkelingsmogelijkheden dat een medewerker expliciet vraagt naar de kosten of juist naar wat iets kan opleveren qua salaris? Of merk je dat hij/zij op een andere manier een hyperfocus heeft op geld en bedragen? Dan kan dit een signaal van geldzorgen zijn.
Sociale signalen
Ook wanneer een medewerker niet meedoet aan activiteiten die geld kosten, geen traktatie op de verjaardag uitdeelt en niet meedoet aan cadeautjes voor collega’s, kan dit wijzen op geldzorgen. Of wellicht merk je dat een medewerker nooit op vakantie gaat.
Verandering in gedrag
Stress om geld heeft een enorme impact op de mentale gesteldheid van een medewerker. Hoe meer deze stress toeneemt, hoe moeilijker het voor een medewerker zal zijn om zijn of haar emoties te reguleren. Wanneer iemand veel boos en verdrietig is, en conflicten heeft met collega’s waar dat eerder niet het geval was, kan dat een teken van (geld)zorgen zijn.
Een medewerker kan dit ook op een andere manier uiten; door zich bijvoorbeeld juist steeds meer terug te trekken. Ten slotte zijn concentratieproblemen en minder goede resultaten ook signalen dat er iets mis is, of dit nu op het gebied van geld is of niet.
Verzorging signalen van geldzorgen
Signalen die indirect wijzen op geldzorgen zijn ook een onverzorgd uiterlijk en een verandering in het eetpatroon. Wanneer een medewerker geen geld meer heeft voor gezond eten, nieuwe kleding of de tandarts, kan deze onverzorgd overkomen. Merk je bijvoorbeeld dat een medewerker een slecht gebit heeft of kleding en schoenen blijft dragen die z’n beste tijd gehad hebben? Dan kan dat een goede aanleiding zijn voor een gesprek.
Vertrouwen creëren bij medewerkers
Naast het signaleren van geldzorgen bij medewerkers, is het net zo belangrijk om genoeg vertrouwen te creëren bij ze, zodat ze om hulp durven vragen of deze hulp durven aanvaarden. Hoe je dit aanpakt, lees je in de blog: Zo creëer je vertrouwen bij medewerkers om hulp te durven vragen.
E-learnings met zomerkorting
Van 1 juli tot en met 31 augustus kun je bij onze zusterorganisatie Learncare Academy genieten van stapelkorting tot wel 10% op 30 verschillende cursussen. Deze kun je volgen waar en wanneer je maar wilt.
Een interessante e-learning voor zowel HR-managers als medewerkers in het algemeen is ‘De verlaging van de energierekening’, een probleem dat blijft spelen in de maatschappij. Ook de e-learning ‘Hulp bieden bij loonbeslag’ is erg nuttig voor HR en leidinggevenden.
Regelmatig krijgen we de vraag vanuit werkgevers of HR-managers om meer verdieping te krijgen over budgetcoaching. Het volgen van een online training tot budgetcoach is dan een uitstekende manier om je medewerkers naar de juiste hulp te kunnen verwijzen.
Bekijk het hele aanbod van e-learnings met zomerkorting hier.