Zo creëer je vertrouwen bij medewerkers om hulp te durven vragen

Helaas is het aanbieden van budgetcoaching alleen vaak niet genoeg om medewerkers deze hulp te laten aanvaarden. Dit komt door meerdere factoren: het taboe op geldzorgen en -problemen, het imago van de overheid en schuldhulpverlening en de angst om ontslagen te worden. De oplossing voor al deze factoren is vaak vertrouwen. Maar hoe creëer je genoeg vertrouwen bij je medewerkers zodat ze om hulp durven vragen?

Waarom vertrouwen ontbreekt bij medewerkers

Het is spijtig, maar er bestaan veel negatieve associaties rondom geld. De gemiddelde Nederlander vindt geld in het beste geval saai, maar vaker ook nog complex, ingewikkeld en niet leuk. Zeker als het gevoel bestaat dat er niet genoeg geld is om rond te komen. 

Combineer de negatieve associaties over geld met die over de overheid en het is eigenlijk niet gek dat veel mensen tegen de belastingaangifte op kijken en geen toeslagen aanvragen. Het is niet voor niets dat de slogan van de Belastingdienst lange tijd ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ is geweest en dat daar veel commentaar op is gekomen. 

Want hoewel het aanvragen van toeslagen bij veel mensen de financiële ademruimte kan geven die ze nodig hebben, doen ze dit vaak niet. Het soms wat ingewikkelde aanvraagproces speelt hierin mee, maar de voornaamste reden is de angst om later geld terug te moeten betalen. Veel Nederlanders hebben hier ervaring mee gehad, of er in ieder geval over gehoord. Sinds de toeslagenaffaire is deze angst alleen maar gegroeid. 

Wie daarnaast aan betalingsachterstanden denkt, denkt al gauw aan schuldhulp. Mede door verhalen in de media over strenge trajecten met weinig weekgeld, heeft ook dat een slecht imago. Een imago dat weer effect heeft op andere hulpverlening rondom geld, zoals budgetcoaching. 

Ontslagen vanwege geldproblemen?

Bij veel medewerkers heerst daarnaast de angst om ontslagen te worden vanwege hun geldzorgen en -problemen. Het is daardoor begrijpelijk dat medewerkers hier niet zelf over vertellen en het lastig vinden om zich voor budgetcoaching aan te melden. Ontslagen worden terwijl je al geldzorgen hebt, zal die zorgen immers alleen maar verergeren.

Gedachten die bij medewerkers heersen, zijn bijvoorbeeld: ‘Is budgetcoaching wel echt kosteloos? Zit er geen addertje onder het gras? Hoe weet ik zeker dat budgetcoaching echt anoniem is? Ik wil niet dat mijn werkgever mijn hele financiële situatie kent; dat is privé.’

Voor HR-medewerkers en leidinggevenden voelt de financiële situatie van medewerkers ook vaak als een privésituatie. Zij laten zich door hetzelfde taboe op geld tegenhouden om het gesprek aan te gaan. Maar de waarheid is dat stress thuis altijd doorvertaalt naar het werk. Door verzuim en een verlies aan productiviteit kost een medewerker met schulden een werkgever bijvoorbeeld 13.000 euro per jaar. 

Vertrouwen bij medewerkers creëren

Dat er vertrouwen gecreëerd moet worden bij medewerkers zodat ze wel hulp aannemen, mag daarom duidelijk zijn. Maar hoe creëer je dit vertrouwen?

  • Onafhankelijke budgetcoaching aanbieden: de eerste stap is natuurlijk om onafhankelijke budgetcoaching aan te bieden, die de informatie van je medewerkers discreet en vertrouwelijk behandelt.
  • Goede informatievoorziening: zorg dat medewerkers precies weten wat budgetcoaching inhoudt en hoe het traject in z’n werk gaat. Deel bijvoorbeeld eens ons artikel ‘Wat doet een budgetcoach?’ met ze.
  • Blijf herhalen: vanwege het taboe op geldzorgen en de drempel die medewerkers over moeten, is eenmalig een flyer ophangen in de kantine niet voldoende. Download onze checklist ‘Medewerkers met geldzorgen helpen’ voor meer inspiratie.
  • Ga zelf het gesprek aan: wacht niet tot medewerkers zelf de drempel overgaan, maar help ze door zelf het gesprek aan te gaan. Zowel het signaleren van geldzorgen als het gesprek daadwerkelijk aangaan, is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Budgetcoach.nl wil graag met je sparren over de mogelijkheden, zoals trainingen. Lees ook ons artikel ‘Zo bereik je je medewerkers en overtuig je ze hulp aan te nemen’.

Belangrijke rol voor leidinggevenden en HR-medewerkers

Leidinggevenden en HR-medewerkers spelen een belangrijke rol bij het creëren van vertrouwen. De financiële gezondheid van medewerkers zou net zo serieus moeten worden genomen als de fysieke gezondheid tegenwoordig gedaan wordt, of zoals voor scholing en ontwikkeling al langer geldt. Aan hen de taak om dit duidelijk te maken aan de rest van de organisatie.

Door budgetcoaching bijvoorbeeld op te nemen in de secundaire arbeidsvoorwaarden, een gesprek over geld onderdeel te maken van functioneringsgesprekken of contractverlengingen, of op een andere manier te verankeren in de organisatie, zal er meer vertrouwen gecreëerd worden rondom het onderwerp en de hulp die er aangeboden wordt. Ook hierbij denkt Budgetcoach.nl graag met je mee.

Als leidinggevende of HR-medewerker ben je bovendien goed op de hoogte van levensgebeurtenissen die impact hebben op de financiële situatie van medewerkers, zoals een scheiding, het kopen van een huis, overlijden van een naaste of juist de geboorte van een kind. Dit zijn momenten waarop medewerkers waarschijnlijk behoefte hebben aan budgetcoaching. Het zijn ook goede redenen om het gesprek hierover eens aan te knopen

Wacht niet met budgetcoaching inzetten tot er bijvoorbeeld een loonbeslag wordt gelegd, maar zet dit juist preventief in. De medewerkers die moeite hebben met hun geldzaken, zullen je dankbaar zijn en ervaren meer rust op de werkvloer als zij geholpen zijn door een budgetoach. Het is op deze manier een win-win voor beide partijen

Contact

Wil je sparren over jouw casus? Neem vrijblijvend contact op met Budgetcoach.nl om de mogelijkheden te bespreken en/of download onze checklist ‘Medewerkers met geldzorgen helpen’ om je alvast op weg te helpen.