Zo herken je de signalen van medewerkers met geldproblemen

Zo herken je de signalen van medewerkers met geldproblemen

 

Het taboe op geldproblemen is groot. Veel mensen met schulden schamen zich en vaak zijn ze een kei in het verbergen van hun problemen voor de buitenwereld. Als werkgever, HR-manager of leidinggevende is het dan ook niet eenvoudig om de financiële zorgen van medewerkers te herkennen. Uit onderzoek van het NIBUD blijkt zelfs dat werkgevers vaak pas ontdekken dat een werknemer financiële problemen heeft als deze ernstige betalingsachterstanden heeft of als er beslag is gelegd op zijn loon.

Zo herken je de signalen
Toch zijn er wel een aantal signalen waar je als werkgever extra alert op kunt zijn:

  • De medewerker vraagt om een voorschot op het loon
  • De medewerker doet een verzoek om te mogen overwerken
  • De medewerker pleegt fraude of diefstal
  • De medewerker doet niet mee aan gezamenlijke uitgaven voor bijvoorbeeld verjaardagen of uitjes van en door collega’s
  • Als het salaris een keer later wordt uitbetaald dan gebruikelijk, wordt de medewerker onrustig
  • De medewerker leent geld bij collega’s
  • De medewerker heeft concentratieproblemen
  • De medewerker meldt zich ziek en/of is sterk stressgevoelig
  • De medewerker ziet er onverzorgd uit

Vermoed je dat een werknemer financiële zorgen heeft?
Dan kun je dit het beste zo snel mogelijk persoonlijk met hem of haar bespreken. Deel je bevindingen zonder meteen conclusies te trekken, hulp te bieden of een oordeel te vellen. Als de medewerker ervoor open staat, kan de hulp van een budgetcoach uitkomst bieden. Bij Budgetcoach.nl hebben we meer dan 15 jaar ervaring op dit gebied. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Vaak valt het kwartje pas achteraf…
Uit het NIBUD-onderzoek blijkt trouwens dat veel leidinggevenden de signalen wel herkennen, maar dat deze vaak pas achteraf op hun plek vallen. Vooral als werknemers niet in dezelfde ruimte werken, is het lastig om financiële problemen vroeg te signaleren. Dat maakt het oppikken van de signalen, nu we in coronatijd veel minder fysiek contact hebben, natuurlijk helemaal complex!

Tip!
Stel een functionaris aan bij wie werknemers met financiële problemen kunnen aankloppen. Een vertrouwenspersoon, HR-medewerker of maatschappelijk werker bijvoorbeeld. En vermeld op intranet of in jullie personeelsblad dat medewerkers daar altijd (vertrouwelijk) terecht kunnen.

P.S. Wist je dat we ook een e-book hebben gemaakt vol praktische inzichten over het voorkomen, signaleren en acteren bij financiële problemen van medewerkers? Je kunt het hier gratis downloaden!