‘Budgetcoaching biedt duurzame langetermijnoplossing bij geldzorgen die werknemers nu hebben’, Tristan van der Waart, directeur bij Lavans

‘Het welzijn van onze medewerkers is belangrijk en daar investeren we graag in. Dat is niet alleen goed werkgeverschap, maar betaalt zich ook uit op de lange termijn. Als medewerkers geen zorgen ervaren, betekent dit minder uitval, een betere sfeer en meer productiviteit.’ Aan het woord is Tristan van der Waart, directeur van Lavans. Dit familiebedrijf bestaat al bijna 95 jaar en is gespecialiseerd in bedrijfskleding en -hygiëne. Het is de missie van Lavans om een zorgeloze werkomgeving aan te bieden. Niet alleen voor hun klanten, maar ook voor hun eigen medewerkers. 

tristan-van-der-waart-lavans-geldzorgen-budgetcoach
Tristan van der Waart, directeur Lavans

Een duurzame langetermijnoplossing bij geldzorgen

‘Lavans is een sociaal betrokken bedrijf en met het oog op de toekomst altijd op zoek naar verbetering. Met deze denkwijze hebben we al een aantal prijzen gewonnen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Daar doe je het natuurlijk niet voor, maar het laat wel zien dat we anders zijn dan anderen. Begrijp me niet verkeerd: ook winst is een voorwaarde in het bedrijf, maar de filosofie van de eigenaars draait wel om oprechte betrokkenheid. Bij Lavans hebben we een heel andere horizon dan alleen het volgende kwartaal en kijken we naar de lange termijn’, vertelt Van der Waart.

‘Budgetcoaching past erg bij deze visie, omdat het een duurzame oplossing is voor de lange termijn. Je wil niet dat iemand tijdelijk geholpen wordt, maar echt inzicht krijgt in zijn of haar financiën. En we zien dat het werkt. Bij mensen die geholpen zijn, is bijvoorbeeld tot nu toe nooit een tweede keer loonbeslag gelegd.’

Voordelen van een onafhankelijke budgetcoach

‘In het verleden hebben we zelfstandig schulden overgenomen, maar dan bleken medewerkers soms veel meer schulden dan verwacht te hebben. Als Lavans zien wij daarom twee grote voordelen in de samenwerking met een budgetcoach. Enerzijds is het rapport dat een budgetcoach opstelt een groot voordeel. Daarnaast is een budgetcoach op de hoogte van alle wet- en regelgeving en weet de coach of een werknemer in aanmerking komt voor bepaalde kortingen of toeslagen. Dit sluit perfect aan bij onze langetermijnvisie. Het zijn kosten die je eerst moet maken, maar die zich later dubbel en dwars uitbetalen’, aldus Van der Waart. 

Inflatie en energieprijzen probleem bij werknemers

‘Inmiddels bieden we alweer zo’n 5 jaar budgetcoaching aan mensen die dat nodig hebben. Door de huidige situatie moedigen we onze medewerkers proactief aan hier gebruik van te maken. Ik probeer elke dag een rondje over de werkvloer te maken. Dan hoor je signalen dat mensen het nu zwaar hebben door de hoge inflatie en energieprijzen.

Laatst vroeg iemand bijvoorbeeld of hij al zijn eindejaarsuitkering uitbetaald kon krijgen om een laptop te kunnen kopen voor de opleiding van zijn dochter. Een andere medewerkster vertelde dat ze de aanmaning van het energiebedrijf maar niet openmaakte, omdat ze bang was wat ze zou aantreffen. Het is logisch dat dit speelt onder onze medewerkers, want in onze cao zijn lagere inkomens opgenomen. Zij kunnen het niet betalen als hun energierekening opeens honderden euro’s duurder wordt.’

Vaste winstdeling

‘Naast budgetcoaching proberen we onze medewerkers bij te staan met een vaste winstdeling. Bij Lavans betalen we onze winstdeling niet uit op basis van een percentage, maar op basis van een vast bedrag. Dit betekent dat iemand met een laag inkomen procentueel veel meer winstdeling krijgt uitbetaald. Bij veel bedrijven is het juist andersom, waardoor de medewerkers met hoge salarissen in het bedrijf meer winstdeling uitbetaald krijgen.

We kiezen er bovendien voor om de winstdeling via het Werkkostenregelingforfait uit te betalen. We betalen als organisatie dan een hoge naheffing van 80%. Het bedrag betalen we netto uit aan de medewerker en deze naheffingskosten nemen we voor lief. Doordat het geen brutoloon is wat we betalen, heeft dit geen invloed op eventuele toeslagen die onze medewerkers ontvangen. De kans bestaat dat medewerkers anders toeslagen, zoals de zorg- en huurtoeslag moeten terugbetalen, omdat ze vanwege de winstdeling een hoger inkomen hebben.’

Normaliseren van hulp zoeken bij schulden en geldzorgen

Van der Waart vervolgt: ‘Toen we de winstdeling dit jaar uitbetaalden, hoorden we hoe welkom het was. Maar hoewel we dus duidelijke signalen horen dat onze medewerkers het zwaar hebben tegenwoordig, zijn er ook genoeg mensen die er niet over willen of durven praten doordat er een taboe op geldzorgen heerst. 

Daarom hebben wij laatst een brief gestuurd naar onze medewerkers, waarin we erkennen dat het moeilijk is om erover te praten, maar dat er via Budgetcoach.nl onafhankelijke hulp gezocht kan worden. We benadrukken dat alles wat je hier vertelt vertrouwelijk is en dat de gegevens pas met ons gedeeld worden als je hier toestemming voor geeft. We proberen zo altijd te zoeken naar mogelijke oplossingen en handvaten. 

De facturen die ik krijg zijn anoniem. Ik hoef niet te weten welke medewerker een traject volgt. Behalve dus als de persoon aangeeft de informatie met Lavans te willen delen. Als blijkt dat wij kunnen helpen, door bijvoorbeeld een lening te verstrekken, dan doen we dat ook. Dat kost geld en ik besef dat niet ieder bedrijf in die mogelijkheid verkeerd. Maar niemand heeft er profijt van als medewerkers geldzorgen hebben.’

Nu in actie komen

‘Het fijne van het traject dat we nu hebben lopen bij budgetcoach.nl, is ook dat medewerkers nú hulp kunnen zoeken. Vanuit de werkgevers zijn we daarnaast bezig om de CAO tussentijds te kunnen openbreken en ook vanuit de overheid zijn ze natuurlijk bezig met maatregelen, maar dit wordt niet snel doorgevoerd. Via budgetcoach.nl kunnen ze vanavond nog de website invullen – actief bezig zijn met een oplossing.’

Tips voor werkgevers in onrustige tijden

‘Mijn tip aan andere werkgevers is niet te vergeten dat mensen vaak schaamte voelen als ze geldproblemen hebben. Wij blijven daarom benoemen dat ze de optie hebben om hulp te zoeken bij een onafhankelijke budgetcoach. Via de brief op de deurmat, een pushbericht in ons informatiecentrum, leidinggevenden die signalen opmerken, maar ook via een persoonlijke boodschap van mij in ons journaal. Daarin benoem ik dat collega’s er al gebruik van maken. Dat kan net die schaamte wegnemen en het zetje zijn wat ze nodig hebben. 

Met deze krappe arbeidsmarkt is het goed om te realiseren dat financiële hulp een middel is om mensen aan je te binden. Als wij mensen nu helpen, betaalt dat zich driedubbel uit in loyaliteit. Niet alleen dat: ik zou een heel slecht gevoel hebben als wij als familiebedrijf mensen niet zouden helpen. Goed werkgeverschap is er zijn voor je medewerkers in goede en slechte tijden. We laten niemand door het ijs zakken.’

Meer informatie?

Even sparren over een bepaalde casus? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@budgetcoach.nl of bel met 085 273 58 41.