Deel 3: Huishoudboekje maken en bijhouden

Inzicht in de maandelijkse inkomsten en uitgaven zorgt voor overzicht in het uitgavenpatroon. Vaak helpt het om precies op een rij te zetten hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel eruit gaat.

We noemen dit budgetteren. Je maakt daarmee voor jezelf inzichtelijk waar je geld aan uitgeeft. Je kijkt welke uitgaven echt nodig zijn en welke niet per se noodzakelijk zijn.

Ook zie je of je een bedrag moet reserveren voor uitgaven die niet elke maand komen, maar bijvoorbeeld per kwartaal. Zo zorg je voor een goede balans tussen jouw inkomsten en uitgaven.
Koppel ook een spaardoel hieraan om je zelf te blijven motiveren met het budgetteren. Met onderstaande tips kan je meer inzicht krijgen in je inkomen en uitgaven.

1. Kies je eigen huishoudboekje

Een kasboek bijhouden kan ouderwets op papier of in een Excelbestand, maar er zijn ook tal van apps en online tools. Voorbeelden zijn MijnGeldzaken (online, basisversie gratis), Dyme (app, gratis) en Davilex Cash Personal (online, betaald). Een aantal digitale huishoudboekjes wordt aangeboden door banken, zoals de Grip-app van ABN Amro. Het voordeel daarvan is dat al je inkomsten en uitgaven via je bankrekening automatisch worden gecategoriseerd. Vaak hebben apps ook de mogelijkheid om een spaardoel in te stellen.

Let ook op of je bank de app of tool ondersteunt, want dat is niet altijd het geval. Voor het bewaren van kassabonnen en facturen bestaan tegenwoordig ook allerlei mobiele apps, zoals MijnKassabon en Klippa. Open de app, scan de bon in met de camera en klaar ben je. De ‘schoenendoosadministratie’ kan dus de deur uit.

2. Inkomsten en uitgaven op een rijtjeDe meeste uitgaven betalen we tegenwoordig met onze betaalpas. En de vaste uitgaven en inkomsten gaan vaak automatisch via de betaalrekening. Daarmee krijg je via de app van je bank of online al een aardig overzicht van wat er zoal uitgaat en binnenkomt. Vervolgens kun je alles categoriseren, waarbij je het zo gek en gedetailleerd mag maken als je zelf wilt.

,,Een belangrijke categorie is inkomen. Daaronder vallen het nettosalaris, eventuele alimentatie, bijverdiensten, reiskostenvergoeding en toeslagen, zoals zorg- en kindertoeslag. Ook kun je een categorie ‘wonen’ maken, met daarin de hypotheek- of huurlasten, servicekosten, woonverzekeringen en de kosten voor water en energie.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan de categorie ‘mobiliteit’, met posten voor verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud en openbaar vervoer. Onder de categorie ‘connectiviteit’ kun je de kosten verzamelen voor internet, bellen en tv. Onder ‘huishouden’ vallen posten als boodschappen, huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging, kleding en dierenvoer.’’

3. Vergelijk en bekijkAls je alles op een rijtje hebt, is het mogelijk om je uitgavenpatroon te vergelijken met dat van vergelijkbare huishoudens. Geef je meer of minder uit aan eten, kleding of energie? Het Persoonlijk Budgetadvies van Nibud is een handig hulpmiddel om inzicht in je inkomsten en uitgaven te krijgen. Deze gratis rekentool laat zien waar je geld blijft en hoe je het doet in vergelijking met anderen. De tool toont ook wat er gebeurt als je gaat bezuinigen en geeft tips hoe dat te doen.

4. (Be)spaar
Het huishoudboekje maakt duidelijk op welke uitgaven je kunt besparen. Dat maakt het gemakkelijk om een bespaarplan te maken. Je ziet dan bijvoorbeeld duidelijk en overzichtelijk of je bijvoorbeeld teveel geld uitgeeft aan verzekeringen. Misschien heb je wel een dubbele verzekering afgesloten, dat gebeurt nog wel eens met annuleringsverzekeringen voor jou en je partner. Hetzelfde geldt voor abonnementen en loterijen. Maar je kunt ook besparen op de energierekening. Veel huishoudens stappen nooit over, terwijl dat jaarlijks aardig wat kan opleveren. Het loont om aanbieders te vergelijken.

5. Kies een spaardoel en reserveer geld
Besparen is makkelijker en leuker met een duidelijk spaardoel. Dat kan een mooie vakantie zijn, maar ook een verbouwing of het aflossen van schulden. Een doel voor ogen hebben is enorm belangrijk. Dat motiveert om uitgaven te minderen en het huishoudboekje consequent bij te houden. Geld besparen wordt op die manier een sport in plaats van een moetje.

Een goed huishoudboekje blikt niet alleen terug, maar kijkt ook vooruit naar de toekomst. Daarom is het verstandig om maandelijks een vast bedrag te sparen voor zogeheten reserveringsuitgaven. Dat zijn belangrijke uitgaven die niet regelmatig voorkomen. Denk aan het vervangen van een kapotte wasmachine, het plegen van acuut onderhoud aan het huis of het eigen risico van de ziektekosten. Het makkelijkste is om hiervoor maandelijks via automatische overschrijving een vast bedrag naar je spaarrekening over te maken.

6. Betrek je partner erbij
Een huishoudboekje bijhouden kan in je eentje, maar als je samen een huishouden hebt is het handiger om het met z’n tweeën te doen. Op die manier heb je meer zicht op wat er maandelijks allemaal binnenkomt en uitgaat. Wij raden aan om een gezamenlijke rekening te nemen, waarop beide partners maandelijks geld storten en waarvan automatisch de vaste lasten worden afgeschreven.

Het is belangrijk om je partner erbij te betrekken, dan heb je namelijk samen inzicht. We zien bij stellen regelmatig dat er maar één persoon verstand heeft van financiële zaken. Als die wegvalt, om wat voor reden dan ook, komt de achterblijver vaak in de problemen.

Dit artikel is samen met het AD tot stand gekomen. Zie hier de bron voor het originele artikel.

777

Wilt u loonbeslag verminderen of uw medewerkers preventief helpen bij

financiële zorgen?

Gratis

Download het gratis E-book boordevol tips gebaseerd op meer dan 15 jaar ervaring.

Speciaal voor werkgevers en HR