Deel 4: Hoe om te gaan met verleidingen

In onze digitale wereld wordt je bloot gesteld aan veel verleidingen.
Ook bij bezoekjes aan een winkelcentrum word je aan verleidingen bloot gesteld; je geeft snel meer geld uit dan je van plan was.

Die aanbieding kan je toch niet laten lopen denk je dan. Het is heel verleidelijk daar aan toe te geven, zeker als je niet lekker in je vel zit. Met een paar klikken heb je iets gekocht, zonder dat je een voet buiten de deur hebt gezet. Je merkt niets in je portemonnee en toch krijg je een paar dagen later een leuk pakketje. Dat lijkt te mooi om waar te zijn en eigenlijk is dat het ook.

De reclamewereld speelt erg in op onze emotie en als je niet sterk (genoeg)  in je schoenen staat ben je zomaar weer wat euro’s armer.  Zolang je het je financieel kan veroorloven zijn de gevolgen te overzien. Als je het je financieel niet kan veroorloven kunnen de gevolgen uiteindelijk niet meer te overzien zijn, omdat schulden zijn ontstaan. Kopen op afbetaling kost meer dan als je ervoor gespaard hebt, omdat je (veel) rente moet betalen over de lening. Soms ben je nog aan het afbetalen voor een product wat je al niet meer hebt. Dat wil toch niemand?

Hieronder een aantal tips om de verleidingen te weerstaan:

Wat denk jij als je een reclame ziet? Sta je stil bij hoeveel je bezuinigt of ga je er direct op in?

Bij het vergelijken van aanbiedingen is het belangrijk om jezelf drie vragen stellen. Neem de tijd om een bewuste keus te maken en vraag je af:
1. Hoeveel bespaar ik?
2. Kan ik dit product ergens anders nog goedkoper krijgen?
3. Wil ik het product echt en heb ik het nodig of overweeg ik de aankoop alleen vanwege de reclame?

Houd bij het beoordelen altijd rekening met de volgende factoren.

De houdbaarheid

Soms worden houdbare producten in de aanbieding gedaan, omdat ze hun houdbaarheidsdatum naderen. Bedenk je dan goed of je dit product wel voor die datum kunt consumeren. Vooral als het gaat om een grote hoeveelheid is het belangrijk om dit na te gaan.

Kun je het echt gebruiken

Soms is de actie zo verleidelijk dat je zelfs producten wilt kopen die je eigenlijk niet gaat gebruiken. Bedenk dus goed voor het doen van de aankoop of je het ook echt wilt hebben.

Ergens anders goedkoper

Ga tot slot na of een ander merk of winkel het product nog goedkoper heeft. Soms is er een A-merk in de aanbieding, maar is een B-merk toch nog goedkoper. Prijzen kunnen ook nog verschillen tussen winkels. Kijk dus goed naar andere opties voor je op een aanbieding ingaat.

Bedenk dus altijd goed op welke aanbiedingen je wilt ingaan. Kijk naar alternatieven en onderzoek bij jezelf of je het echt kunt gebruiken. Het belangrijkste is dat je bewust bent van je eigen koopgedrag.