Klant snel geholpen naar nieuw werk en einde aan betaalachterstand

Kort nadat ik via Budgetcoach.nl de opleiding “ Jobcoaching voor budgetcoaches” had afgerond, kreeg ik mijn eerste dossier. De vrouw was 3 jaar geleden werkzoekend geworden door reorganisatie van haar toenmalige werkgever. Het verlies van inkomen en het onregelmatige inkomen van haar partner veroorzaakten op den duur betalingsproblemen. Deze situatie zorgde weer voor stress en spanningen. Uiteindelijk kreeg het gezin ook achterstanden in de hypotheekverplichtingen en deze riep daarom de hulp in van een budgetcoach / jobcoach.

Allereerst hebben we een overzicht gemaakt van de inkomsten en uitgaven waarbij we het inkomen van de partner hadden ingeschat op basis van het jaargemiddelde. Vervolgens hebben we een overzicht van alle openstaande rekeningen gemaakt en een aflossingsschema opgesteld. Dit gaf al heel veel rust waardoor mevrouw eindelijk de focus op haarzelf kon leggen. Toen mevrouw haar baan verloor, vond ze dit zo oneerlijk dat ze een beetje “op slot ging”. En nadat ze direct na haar ontslag niet snel een nieuwe baan vond, raakte ze onzeker. De zorgen en schaamte over de betalingsachterstanden hielpen nu ook niet mee.

In een paar gesprekken hebben we onderzocht wat ze nu bij elke functie uit haar arbeidsverleden het leukste vond. Vervolgens hebben we gekeken naar haar interesses en haar sterke en minder sterke kanten. Aan oud collega’s, familie en vrienden vroegen we op te schrijven wat het meest kenmerkend aan haar was. Gaandeweg kreeg mevrouw een steeds beter beeld van haar eigen kwaliteiten en begon ze weer vertrouwen te krijgen. We schreven op waar een leuke functie aan moest voldoen zodat ze beter begon te begrijpen waar ze nu eigenlijk naar op zoek was. We namen haar brief en haar CV onder de loep en binnen 3 maanden na het begin van dit traject had ze haar droombaan gevonden!

O ja …. En de betalingsachterstanden, die waren al snel hierna verdwenen.