Zorgen over stijgende rekeningen bij medewerkers

De berichtgeving rondom de stijgende (energie) rekeningen en inflatie worden er niet minder op. Wij merken dan ook grote zorgen onder onze klanten, veelal medewerkers. Ze zitten met de handen in het haar. Als er ook maar één onverwachte uitgaven komt, hoe valt er dan nog te besparen? Hoe valt de ene rekening te betalen als de ander vele malen duurder wordt? De stress die het met zich meebrengt kan weer zorgen voor uitval op de werkvloer en uit de contacten met HR en leidinggevende blijkt dat er niet gemakkelijk achtervang te regelen valt. In jouw functie betekent dit veel ballen in de lucht houden, want hoe zorg je ervoor in deze tijden dat je medewerker niet uitvalt door geldzorgen?
We delen je enkele tips die een groot aantal van onze opdrachtgevers preventief inzet:

Blijf hulp bij geldzorgen aanbieden

Nu de geldzorgen zo groot zijn is het extra belangrijk om hulp bij geldzorgen aan te blijven bieden. Vaak zien we bij bepaalde campagnes vanuit de werkgever een toename aan aanvragen, waarna het daarna weer even stilvalt. Als er dan toch een loonbeslag plaatsvind, zijn medewerkers vaak verrast om te horen dat zij ook eerder aan de bel konden trekken om (gratis en anoniem) hulp te vragen. Een gemiste kans. Blijf daarom herhalen.

Benadruk dat hulp gratis en anoniem is

In het vorige onderwerp hebben we dit al even duidelijk neergezet, maar wat echt helpt is het benadrukken van gratis en anonieme hulp. De schaamte is vaak al hoog genoeg en een medewerker zit er dan niet op te wachten dat zijn of haar privé situatie gedeeld gaat worden.

Verlaag de drempel om hulp te zoeken

We gaven het al eerder aan, de schaamte is hoog. Contact zoeken is vaak niet gemakkelijk. Zorg dat er op een plek waar jouw meeste medewerkers komen, duidelijk staat hoe een afspraak gemaakt kan worden. Naast duidelijke afspraakpagina’s speciaal ingericht voor organisaties, handige afspraaktool, e-mail, telefoon, bieden wij ook aan om medewerkers zelf te bellen. Zij laten dan enkel hun telefoonnummer achter en worden gebeld door één van onze budgetcoaches, enkel om even kennis te maken of een bepaalde vraag te stellen die al wat van de geldzorgen kan wegnemen. 

Bekijk waar jouw medewerker behoefte aan heeft

Het onderzoeken hoe jij het beste informatie kan verspreiden is van belang om succesvol te zijn en de meeste medewerkers te bereiken. Door de jaren heen merken wij het communicatie verschil bij verschillende organisaties, telecomaanbieders, zorginstellingen, vrachtwagentransportbedrijven, banken, hogescholen, uitzendorganisaties etc. Bij de ene organisatie werkt het om digitale training over financiële fitheid in te zetten, bij de ander werkt een training over budgetteren op locatie beter, de andere organisatie stuurt onze nieuwsbrieven door, delen onze filmpjes over de praktijkverhalen van bijvoorbeeld Giovanna of Franklin en Dani of delen onze ervaringsblogs op intranet. Maar nu medewerkers meer op de werkvloer te vinden zijn kunnen offline communicatiemiddelen ook goed helpen, denk aan flyers en posters. Er zijn talloze manieren genoeg en bovenstaande zijn slechts enkele voorbeelden. Wij zijn ervan overtuigd dat er een manier is die past bij jouw organisatie.

Het kan ook net even wat anders

Zo is er ook het voorbeeld van Zhane van conservator groep, zij staan als organisatie juist heel dicht bij hun medewerkers. De inhoud van de gesprekken blijven anoniem, maar doordat zij al veel gesprekken met hun medewerkers voeren weten zij snel te schakelen in het geval van vroegtijdig signaleren van geldzorgen. Met toestemming van de medewerker geven wij updates over de gesprekken, waarbij voor HR ook duidelijk is of een medewerker is komen opdagen of niet. Blijkt dit niet zo te zijn? Dan ondernemen zij direct actie en gaan het gesprek aan met de medewerker. Niet om de medewerker op de vingers te tikken, maar juist omdat zij goed voor de medewerker zorgen en hen graag willen ondersteunen. Medewerkers weten dit te waarderen en zien dit als een teken van goed werkgeverschap.

Tips voor andere werkgevers

Zhane van Limburg, Conservator Group over budgetcoach.nl
Zhane van Limburg, Conservator Groep

‘Andere werkgevers zou ik willen adviseren om stil te staan bij de basis: iemand die goed in zijn/haar vel zit, is niet alleen waardevoller voor zichzelf, maar ook voor de werkgever. Mocht je overwegen om met een partij in zee te gaan rondom budgetcoaching, zorg er dan voor dat je periodieke updates krijgt zodat je weet hoe het traject ervoor staat. Als je het moeilijk vindt om het onderwerp geldzorgen bij collega’s ter sprake te brengen, realiseer je dan dat het begint met aandacht. Vraag niet alleen hoe het met iemand gaat, maar vraag door of vraag bijvoorbeeld naar hoe het bij iemand thuis gaat. Ik merk dat dit vaak de opening voor een goed gesprek is.’

De toekomst weer zonnig inzien

‘Wanneer ik de samenwerking met budgetcoach.nl in drie kernwoorden zou moeten beschrijven dan komen de woorden inzichtelijk, concreet en behulpzaam bij me op. Dat laatste geldt niet alleen richting mij als hr-manager, maar zeker ook naar de collega’s die dankzij deze trajecten de toekomst weer zonnig inzien. En daar is het uiteindelijk allemaal begonnen,’ besluit Zhané van Limburg van Conservator Groep. Lees hier haar ervaring met budgetcoach.nl.

We blijven ons uitbreiden! – Vacature budgetcoaches

Voor een aantal nieuwe opdrachtgevers en projecten zijn wij op zoek naar budgetcoaches in de volgende regio’s:

Noord-Brabant

Regio Arnhem

Amsterdam-Noord