‘Waarom ik met naam en foto meewerk aan dit verhaal? Omdat ik anderen hoop te inspireren en te helpen door mijn ervaring te delen. Ik heb het geluk gehad dat mijn werkgever mij helpen wilde door een budgetcoach in te zetten. Maar ik realiseer me dat dit niet voor iedereen geldt. Terwijl het juist voor zowel werkgever als werknemer ontzettend zinvol is.’ Aan het woord is Filipa Paredes, 28 jaar oud en als call agent werkzaam bij contactcenter Teleperformance. In een eerder blog gaf deze werkgever al aan hoe logisch men het vindt om voor de eigen medewerkers te zorgen.
Zorgelijke situatie
Filipa: ‘Toen ik begin 2018 bij Teleperformance startte was mijn financiële situatie zeker zorgwekkend te noemen. In het jaar daarvoor was ik helaas mijn baan kwijtgeraakt. Dat had te maken met mijn zwangerschap die nogal invloed had op mijn gezondheid. Mijn bloeddruk was hoog, ik sliep slecht, voelde me misselijk en ik zat in een proeftijd bij mijn werkgever destijds. Het betekende het einde van mijn baan. In die tijd had ook mijn man net een nieuwe baan. Hij had een contract dat uit weinig uren bestond en de beloofde uitbreiding naar fulltime bleef uit. Uiteindelijk werkte hij slechts 20 uur per week en daar bestond dan ons inkomen uit, met hier en daar wat toeslagen. In die zomer heb ik, zwanger en wel, nog even als postbezorger gewerkt om enkele honderden euro’s per maand bij te verdienen. Maar toen ik in het najaar eenmaal hoogzwanger was lukte dat ook niet meer. Er waren maanden bij dat we samen € 800,- salaris kregen, terwijl dat al bijna de hoogte van onze huur was. Toen ging onze financiële situatie snel achteruit.’
Een nieuwe, maar moeilijke start
‘Ongeveer drie maanden na mijn bevalling ging ik werk zoeken en kwam ik bij mijn huidige werkgever terecht. Ik was opgelucht, want ik kon 32 uur per week aan de slag. Het haalde ook druk van de schouders van mijn man. Mijn zus paste een paar dagen per week op onze twee kinderen, want we konden immers geen opvang betalen. De brieven en aanmaningen liepen inmiddels behoorlijk op. En op gegeven moment loop je zoveel achter, dan moet je keuzes maken: wat betaal je wel en wat betaal je niet? We probeerden wel met schuldeisers te overleggen, maar dat lukte niet echt. Uiteindelijk kwamen we via de gemeente in aanraking met een schuldsaneringstraject. Maar nog voor één en ander geregeld was werd er loonbeslag op mijn inkomen gelegd. En dat terwijl mijn werkgever nog van niets wist. Dat was een moeilijk moment.’
‘Maar al snel had ik een gesprek met iemand van hr. Ik vertelde dat we in een schuldsanering terecht waren gekomen, maar dat er nog veel geregeld moest worden om het effectief in gang te zetten. De betrokken hr-collega bood direct hulp aan en korte tijd later, het zal juni 2019 zijn geweest, kon ik deelnemen aan een budgetcoachtraject. Ik stond er inmiddels niet meer echt voor open eerlijk gezegd, want ik was redelijk depressief door alle problemen. Inmiddels was het bedrijf waar mijn man werkte ook weer failliet geraakt en werken op een andere locatie van dat bedrijf ging niet, we hadden immers geen auto.’
‘Toen ik eenmaal een gesprek met budgetcoach Nienke had, van Budgetcoach.nl, werd het al snel beter. Ze heeft alles met ons doorgenomen en snapte onze situatie helemaal. Ze kreeg het ook voor elkaar om zaken te veranderen. Zo was ik inmiddels, door alle ellende, nogal een impulsieve koper geworden. Dan kocht ik bijvoorbeeld dingetjes voor in huis of voor de kinderen, zodat ik me tóch even een soort van gelukkig voelde. Nienke en ik hebben samen gebeld met schuldeisers en goede afspraken kunnen maken. Ik ben ook direct gestopt met het doen van aankopen via zoiets als Afterpay’, aldus Filipa.
De situatie nu: spaargeld, rust én overzicht (ondanks de toeslagenaffaire)
‘Het gaat inmiddels heel goed, zo houden we mijn complete salaris elke maand over. En dat is echt mede dankzij Nienkes hulp. De samenwerking met haar was bijzonder fijn, ze was heel behulpzaam en daarnaast erg deskundig. Ze had allerlei tips en trucjes die ons nog elke dag helpen om onze financiën goed op orde te houden. Daarnaast ben ik mijn werkgever erg dankbaar dat ze mij deze kans hebben geboden. Ook waren wij één van de echtparen die in de toeslagenaffaire van de belastingdienst gevallen zijn. Inmiddels hebben we de compensatie van € 30.000 ontvangen en ook dat geeft letterlijk lucht.’
‘Aan de andere kant is mijn man nu in deze coronatijd opnieuw zijn baan kwijtgeraakt. Maar we laten ons niet uit het veld slaan want hij is overgestapt van de horeca naar de metaalsector. We houden nu alles ook goed bij, en we doen het sámen. Eerder deed ik dat alleen. Het klinkt bijna ongeloofwaardig, maar ik ben van origine opgeleid als bedrijfsadministrateur. Dus aan de kennis lag het niet. Gelukkig hebben we wel altijd onze enveloppen geopend, hoe moeilijk het ook was. Door nu gezamenlijk, in het weekend of tijdens een doordeweekse avond, te kijken naar de volgende maand qua inkomsten en uitgaven, gaat het een stuk beter. We weten elke maand wat we overhouden en reserveren bepaalde potjes, bijvoorbeeld als er iemand jarig is.
Budgetcoach.nl? Absolute aanrader!
‘Ik kan echt iedereen het traject van Budgetcoach.nl aanraden. Natuurlijk was het moeilijk en heb ook ik écht wel schaamte moeten overwinnen. Maar het is het dubbel en dwars waard geweest. We vormen inmiddels weer een mooi gezin zo met ons vieren, en we zijn heel gelukkig met hoe het nu gaat, zowel emotioneel als financieel. En dat geeft op alle vlakken ontzettend veel rust. Een rust die ik iedereen gun. En daarom deel ik mijn verhaal: ga met je werkgever in gesprek als het financieel lastig is, want je kunt zómaar aangenaam verrast worden.’
Wil je ook weten hoe je jouw medewerkers kunt helpen om financieel fit te blijven of te worden?
Neem contact met ons op, bijvoorbeeld voor het bieden van preventieve hulp in het voorkomen, signaleren en oplossen van financiële problemen van medewerkers.